• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Orman Fakültesi
  • Orman Fakültesi Dergisi / Journal of Forestry Faculty
  • Cilt 5 Sayı 2 (2004)
  • View Item
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Orman Fakültesi
  • Orman Fakültesi Dergisi / Journal of Forestry Faculty
  • Cilt 5 Sayı 2 (2004)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ormancılıkta bölmeden çıkarma maliyetlerinin karşılaştırılması üzerine bir inceleme

Thumbnail

View/Open

ORMANCILIKTA B__LMEDEN __IKARMA MAL__YETLER__N__N KAR__ILA__TIRILMASI __ZER__NE B__R __NCELEME[#29705]-25644.pdf (237.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2004

Author

Öztürk, Tolga

Metadata

Show full item record

Citation

Öztürk, T . (2011). AN INVESTIGATION ON COMPARISON OF THE HAULING COSTS IN FORESTRY. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 5 (2), 212-219. Retrieved from http://ofd.artvin.edu.tr/issue/2254/29705

Abstract

Orman ürünlerinin taşınması iki ana aşamada yapılmaktadır. Bunlardan birincisi, bölmeden çıkarma yani primer transport, ikincisi ise, genelde orman yolları üzerinde kamyonlarla gerçekleştirilen ana taşıma aşaması yani sekonder transport’tur. Bu çalışmada, Taşlıca Orman İşletme Şefliği ormanları üretim alanı olarak seçilmiştir. Artvin Orman Bölge Müdürlüğü bünyesindeki Artvin Orman İşletme Müdürlüğü’ne bağlı Taşlıca Orman İşletme Şefliği içerisinde bir adet üretim alanı belirlenmiştir. Araştırma alanının belirlenmesinde, üretim alanında kullanılan bölmeden çıkarma tipleri ve üretilen orman ürününün cinsi, nakliyat yöntemleri, bölgenin arazi yapısı ve yol şebeke durumu göz önünde tutulmuştur. Hava hatları ile yapılan bölmeden çıkarma çalışmalarında meydana gelen giderler, aynı üretim alanı için planlanan yol yapımı + sürütme biçiminde ve sadece sürütme şeklinde yapılan bölmeden çıkarma giderlerinden daha az bulunmuştur.
 
The transport of forestry products is realized in two stages. The first one is the primary transport stage which involves the haulage of timbers, while the second one is the secondary transport stage involving the main stage of transport of timbers, generally realized by trucks on forest roads. In this study, Taslıca Forest District is selected as a research area. This district depend on Artvin Forestry Enterprise in Artvin Forestry Directorate and has one productivite area. The types of hauling used in the productivite area, the methods of transport and the conditions of road network were defining criteria for determining the research area. The cost of hauling operations that are done with skylines are found less than hauling expenses that are found in road construction which is planned in the form of skidding and only in the form of skidding for the same yarder side.
 

Volume

5

Issue

2

URI

http://ofd.artvin.edu.tr/download/article-file/25644
https://hdl.handle.net/11494/1343

Collections

  • Cilt 5 Sayı 2 (2004) [13]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Artvin Çoruh University || OAI-PMH ||

Artvin Çoruh University, Artvin, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Artvin Çoruh University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Artvin:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.