• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Orman Fakültesi
  • Orman Fakültesi Dergisi / Journal of Forestry Faculty
  • Cilt 6 Sayı 1 (2005)
  • View Item
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Orman Fakültesi
  • Orman Fakültesi Dergisi / Journal of Forestry Faculty
  • Cilt 6 Sayı 1 (2005)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kraft kağıt hamuru fabrikası kimyasal geri kazanma ünitesinde oluşan anorganik atığın (kireç çamuru) orman yolu stabilizasyonunda değerlendirilmesi

Thumbnail

View/Open

KRAFT KA__IT HAMURU FABR__KASI K__MYASAL GER__ KAZANMA __N__TES__NDE OLU__AN ANORGAN__K ATI__IN (K__RE__ __AMURU) ORMAN YOLU STAB__L__ZASYONUNDA DE__ERLEND__R__LMES__[#29723]-25661.pdf (102.7Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2005

Author

Eroğlu, Habip
İmamoğlu, Sami
Acar, Hafız Hulusi

Metadata

Show full item record

Citation

Eroğlu, H , İmamoğlu, S , Acar, H . (2011). RE-UTILIZATION OF INORGANIC SOLID WASTE (LIME MUD) AS FOREST ROAD STABILIZER FROM THE CHEMICAL RECOVERY PROCESS IN KRAFT PULP MILL. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 6 (1), 146-154. Retrieved from http://ofd.artvin.edu.tr/issue/2255/29723

Abstract

Üretim sırasında ortaya çıkan atıkların sistemden uzaklaştırılması tüm kağıt hamuru ve kağıt fabrikalarının ortak kaygılarındandır. Atıkların bertarafında en iyi çözüm üretilen atık miktarının azaltılması ve/veya bu atıkların tekrar kullanılmasıdır. Kraft hamuru üreten kağıt hamuru fabrikalarında önemli atıklardan biri de kimyasal geri kazanma ünitesinde ortaya çıkan kireç çamurudur. Bu çalışmada kraft kağıt hamur fabrikalarının kimyasal geri kazanma ünitesinde ortaya çıkan kireç çamurunun özelliklerinin belirlenmesi ve alternatif bir yol olarak bu atıkların orman yollarında stabilizasyon amaçlı kullanılabilirliği incelenmiştir. Saman ve göl kamışı kullanarak kraft yöntemiyle kağıt hamuru üreten Seka–Afyon İşletmesi geri kazanma ünitesinde ortaya çıkan kireç çamuru yaklaşık % 47 rutubet oranıyla sağlanarak fiziksel ve kimyasal özellikleri standart metotlara uygun olarak belirlenmiştir. Hava kurusu haline getirilen kireç çamuru orman yolları üst yapısında kaplama tabakası oluşturmada katkılı çimentoya, alt yapıda ham zeminlerin stabilizasyonuna yönelik olarak da kumlu kil, balçıklı kil ve ağır killi zeminlere belirli oranlarda katılarak örnekler elde edilmiş ve bu örneklerin mühendislik özellikleri incelenmiştir. Sonuç olarak doğaya terk edilmeleri halinde çevresel ve ekonomik açılardan çeşitli zararlar oluşturan bu çamurların hem orman içi yolların kaplama tabakasında hem de taban zeminlerinde belirli oranlarda kullanılarak değerlendirilmesi uygun bulunmuştur.
 
Waste handling is a concern in all pulp and paper mills. Best available techniques for reducing waste is to minimize the generation of solid waste and/or reuse these materials, wherever practicable. One of the most important solid wastes is lime mud which is generated from the kraft pulping in its chemical recovery process. This paper explores the composition of lime mud resulting from the chemical recovery unite of kraft pulp mill and investigation of this waste for re-using beneficially on sub grade and pavement of forest road as a alternative disposal method. Lime mud obtained from the re-causticising process in SEKA pulp mill that utilizes wheat straw and reed as the principal raw material was supplied with % 47 water content and its chemical and physical characterisations was performed according to standard methods. Dried waste to environmental condition was mixed with certain amount to composite cement for using on pavement and sandy clay, loamy clay and clay soils for enriching forest road sub grade properties. In order to investigate the lime mud addition on pavement and sub grade properties necessary physical tests were performed. As a consequence this study reveals that while waste of lime mud causes environmental and economical problem with conventional disposal techniques and/or abandoning to environment, this waste can be used as good stabilisation materials on forest road sub-grade and pavement without any environmental problem.
 

Volume

6

Issue

1

URI

http://ofd.artvin.edu.tr/download/article-file/25661
https://hdl.handle.net/11494/1361

Collections

  • Cilt 6 Sayı 1 (2005) [21]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Artvin Çoruh University || OAI-PMH ||

Artvin Çoruh University, Artvin, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Artvin Çoruh University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Artvin:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.