Analysis of pre-service teachers' attitude toward critical thinking in terms of several variables
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/Tarih
2018Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Akkaya, N , İşçi, C , Susar Kırmızı, F . (2018). Analysis of pre-service teachers' attitude toward critical thinking in terms of several variables. Pamukkale University Journal Of Education, 44 (44) , 47-63. doi: 10.9779/PUJE.2018.205Özet
Critical thinking is a way of thinking that is skeptical, analytical, logical and independent. As an crucial component of education system, qualifications of teachers in critical thinking is important. The purpose of this study is to investigate first and third grade pre-service teachers' attitudes toward critical thinking ability in terms of several variables. As a commonly used descriptive research method, this study is a survey aiming to measure pre-service teachers' attitudes toward critical thinking ability through quantitative analyses. The participants are first and third grade pre-service teachers studying Primary Education and Turkish Education. Sample has 691 pre-service teachers (394 female and 297 male) as participants. In this study, Critical Thinking Attitude Scale (CTAS) developed by Saracaloglu and Yilmaz (2011) was used to data collection instrument. This scale has four dimensions and 19 items. According to results of analyses, pre-service teachers' attitudes toward critical thinking is differ from their university, programme, grade level and region. On the other hand, their attitudes toward critical thinking seem to be higher, favourably in participants who reads 21 or more books in one year. Eleştirel düşünce şüpheci, analitik, mantıksal ve bağımsız düşünmedir. Eğitim sisteminin önemli bir yapı
taşı olan öğretmenlerin bu konudaki yetkinlikleri oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı 1. ve 3.
sınıfta eğitim görmekte olan öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerilerine ilişkin tutumlarını farklı
değişkenler açısından incelemektir. Araştırma öğretmen adaylarının eleştirel düşünmeye yönelik
tutumlarını tespit etmeye yönelik olduğundan bu araştırmada, nicel araştırmada sıkça kullanılan betimsel
araştırma yöntemlerinden tarama modeli temele alınmıştır. Bu çalışma 1. ve 3. sınıfta öğrenim görmekte
olan sınıf öğretmenliği ve Türkçe öğretmenliği adayları ile yürütülmüştür. Araştırmaya toplamda 691
öğretmen adayı (kız=394, erkek=297) katılmıştır. Araştırmada Saracaloğlu ve Yılmaz (2011) tarafından
geliştirilmiş olan “Eleştirel Düşünme Tutum Ölçeği (EDTÖ)” kullanılmıştır. Ölçek toplamda dört boyut
ve 19 maddeden oluşmaktadır. Araştırmaya göre öğretmen adaylarının eleştirel düşünmeye ilişkin
tutumları öğrenim gördükleri üniversiteye, öğrenim gördükleri programa, sınıf düzeylerine ve yaşadıkları
bölgeye göre herhangi bir farklılık göstermemektedir. Diğer taraftan bir yılda okunan kitap sayısı
değişkenine göre öğretmen adaylarının tutumları yılda 21 ve üzeri kitap okuyanlar lehine farklılık
göstermektedir.
Kaynak
Pamukkale Unıversıtesı Egitim Fakultesi Dergisi-Pamukkale University Journal Of EducationCilt
44Sayı
44Bağlantı
https://hdl.handle.net/11494/2131Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: