dc.contributor.author | Demirarslan, Kazım Onur | |
dc.contributor.author | Çetin Doğruparmak, Şenay | |
dc.date.accessioned | 2020-09-23T10:54:54Z | |
dc.date.available | 2020-09-23T10:54:54Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.identifier.citation | Demi̇rarslan, K , Çeti̇n Doğruparmak, Ş . (2019). Maden Kaynaklı Trafik Emisyonlarının Dağılımlarının Modellenmesi: Artvin Örneği . Doğal Afetler ve Çevre Dergisi , 5 (1) , 11-21 . DOI: 10.21324/dacd.420274 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11494/2215 | |
dc.description.abstract | Madencilik; yer kabuğunda bulunan cevher, endüstriyel hammadde, kömür ve petrol gibi ekonomik değeri olan herhangi bir maddeyi
yeryüzüne çıkarma ve gerekli hammaddeyi sağlama işi olarak tanımlanabilmektedir. Günümüzde gelişen teknoloji ve artan enerji
ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla maden sektörüne olan ilgi artmıştır. Ancak madencilik faaliyetlerinde ciddi bir çevre yönetim sistemi
uygulanmadığı için, bu faaliyetlerin önemli zararlı etkileri olmaktadır. Bu etkilerden bir tanesi de çıkarılan hammaddenin taşınması
sırasında taşıtlardan kaynaklanan emisyonların oluşturduğu hava kirliliğidir. Bu çalışmada Doğu Karadeniz Bölgesi’nin Artvin İli
Cerattepe Mevkii’nde kurulan bakır madeni cevherinin çıkarıldığı noktadan işletme alanına taşınana kadar sebep olduğu trafik
kaynaklı CO, NOx ve PM10 emisyonları incelenmiştir. Çalışma kapsamında, belirtilen yol güzergahı 5 bölgeye ayrılmış ve her bir
bölgedeki maden açılmadan önceki ve açıldıktan sonraki trafik kaynaklı emisyonlar CALROADS 4.0 programı içerisinde bulunan
CAL3QHCR modülü yardımıyla modellenmiş, kirlilik dağılım haritaları oluşturulmuştur. Emisyonlar CORINAIR’in işlem temelli
emisyon faktörleri kullanılarak hesaplanmıştır. Modelleme çalışması sonucu elde edilen verilerin değerlendirilebilmesi amacıyla
konsantrasyon artış yüzdeleri hesaplanmış ayrıca her üç kirletici için sonuçlar iki yönlü ANOVA testi ile incelenmiştir. ANOVA testinin
sonuçları, %95 güvenilirlikle, maden sonrası oluşacak trafiğin kirlilik etkisi üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olduğunu
göstermektedir. | en_US |
dc.description.abstract | Mining can be defined as the work of extracting any material that has an economic value such as ore, industrial raw material, coal
and petroleum in the earth’s crust and providing necessary raw material. Today, interest in the mining sector has been increased in
order to meet the developing technology and the increasing energy needs. However, since there is no serious environmental
management system applied to mining activities, these activities have significant harmful effects. One of these effects is the air pollution
caused by the vehicles during transportation of the extracted raw material. This study investigates the emissions of CO, NOx and PM10
due to traffic from the point where ore is extracted to the operation site in the copper mine which was established at Cerattepe location,
Artvin city of Eastern Black Sea region. Within the scope of the study, the mentioned road route was divided into 5 regions and the
emissions due to traffic before and after the establishing of the mine in each region were modeled by CAL3QHCR module in
CALROADS 4.0 program and pollution distribution maps were created. Emission rates are calculated using CORINAIR's task-based
emission factors. In order to evaluate the data obtained as a result of the modeling, the percentage increase in concentration was
calculated and the results for each of the three pollutants were examined by a two-way ANOVA test. The results of the ANOVA test
indicate that the traffic that will be formed after the mine has an adverse effect on the pollution effect with 95% reliability | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Artvin Çoruh Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | CALROADS | en_US |
dc.subject | Çizgi Kaynak | en_US |
dc.subject | Hava Kalitesi Modellemesi | en_US |
dc.subject | Trafik Kaynaklı Emisyonlar | en_US |
dc.subject | Line Source | en_US |
dc.subject | Air Quality Modeling | en_US |
dc.subject | Traffic Sources | en_US |
dc.title | Maden kaynaklı trafik emisyonlarının dağılımlarının modellenmesi: Artvin örneği | en_US |
dc.title.alternative | Dispersion modeling of traffic emissions originated from mining: the case of Artvin | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Doğal Afetler ve Çevre Dergisi | en_US |
dc.department | AÇÜ, Mühendislik Fakültesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-1023-7584 | en_US |
dc.authorid | 0000-0001-5968-2948 | en_US |
dc.identifier.volume | 5 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 11 | en_US |
dc.identifier.endpage | 21 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.identifier.doi | 10.21324/dacd.420274 | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Demirarslan, Kazım Onur | en_US |