A content analysis of graduate theses concerning early childhood education in Turkey
Künye
Demirtaş İlhan, S., & Tantekin Erden, F. (2019). A content analysis of graduate theses concerning early childhood education in Turkey, 8(2), 86-108.Özet
This study aims to investigate the descriptive characteristics, research topics and methodological
procedures of master’s theses and doctoral dissertations regarding early childhood education in Turkey.
Within the scope of the current study, 931 Master’s theses and 171 doctoral dissertations were analyzed
according to university, institute, department, publication year, academic title of the advisor, research
topic, sample group, location in which the study took place, research setting of the study, type of
research, instruments, statistical analysis, and sampling methods. The study covers theses published from
1986 to 2016, and a content analysis method was implemented for data analysis. As expected, the current
study found that students were the most frequently used subject groups in both MS theses (37.39%) and
PhD dissertations (53.39%). In the MS theses, researchers mostly preferred research topics regarding the
education of young children (29.95%) whereas in PhD. dissertations, researchers mainly focused on
developmental issues (32.78%). Nearly, all the graduate theses were conducted in city centers and central
districts. Bu çalışma, Türkiye’deki erken çocukluk eğitimi üzerine yazılmış, yüksek lisans ve doktora tezlerinin
betimsel özelliklerini, araştırma konularını ve metodolojik yöntemlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu
çalışma çerçevesinde, 931 yüksek lisans ve 171 doktora tezi, üniversite, enstitü, bölüm, yayınlanma
tarihi, danışmanın akademik unvanı, araştırma konusu, örneklem grubu, araştırmanın gerçekleştirildiği
mekân, çalışmanın araştırma düzeneği, araştırma türü, kullanılan araçlar, istatiksel analiz ve örnek alma
yöntemi açısından analiz edilmiştir. Mevcut çalışma 1986-2016 yılları arasında yayınlanan lisansüstü
tezleri kapsamaktadır. Çalışmada veri analizi yöntemi olarak içerik analizi uygulanmıştır. Güncel
araştırmanın verileri göstermiştir ki, hem yüksek lisans (%37,39) hem de doktora tezlerinde (%53,39),
öğrencilerin en sık kullanılan denek grubu olduğunu göstermiştir ki, bu beklenen bir bulgudur. Yüksek
lisans tezlerinde, araştırmacılar çoğunlukla (%37,39) küçük yaştaki çocukların eğitimi üzerine araştırma
konularını seçerken, doktora tezlerinde araştırmacılar, genellikle (%32,78) gelişimsel konulara
odaklanmıştır. Neredeyse tüm lisansüstü tezler, şehir merkezlerinde veya merkezi ilçelerde
gerçekleştirilmiştir.