Analysis of preservice elementary teachers visual mathematics literacy: A qualitative perspective

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/Date
2017Metadata
Show full item recordCitation
Çalık Uzun, S , Çelik, S . (2017). Analysis of preservice elementary teachers visual mathematics literacy: A qualitative perspective . Studies in Educational Research and Development , 1 (1) , 132-156 . Retrieved from http://serd.artvin.edu.tr/tr/pub/issue/31977/359527Abstract
Bu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının görsel matematik okuryazarlıklarının incelenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırma nitel araştırmanın doğasına uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını, Doğu Karadeniz Bölgesi’nde bir üniversitede birinci sınıfta öğrenim gören sınıf
öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Sınıf öğretmeni adaylarının görsel matematik okuryazarlığını
inceleyebilmek amacıyla Temel Matematik-1, Temel Matematik-2 derslerinin içeriğine yönelik
yapılandırılmış görüşme formuyla veriler toplanmıştır. Görüşme formundaki sorular sembolik/görsel
ifade ile sözel ifadenin birbirine çevrilmesi ile ilgili olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır.
Araştırmanın verileri ise, görsel matematik okuryazarlığını bütüncül olarak görmek için betimsel
analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Bu bağlamda katılımcıların verdikleri cevaplar, Doğru, Kısmen
Doğru ve Yanlış olmak üzere 3 kategoride değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, sınıf
öğretmeni adaylarının sembolik/görsel ifadelerle sözel ifadeleri birbirlerine dönüştürürken
matematiksel terminolojiyi tam doğru kullanamadıkları söylenebilir. Araştırmanın sonuçlarına
uygun olarak gerekli öneriler sunulmuştur. This research was completed with the aim of investigating the visual mathematical literacy of class
teacher candidates. The research was designed with qualitative research patterns. Participants in the
research comprised class teacher candidates attending first year at a university in the Eastern Black
Sea region. With the aim of investigating the visual mathematical literacy of class teacher candidates,
data were collected with a structured interview form based on the content of Basic Mathematics-1
and Basic Mathematics-2 classes. The interview form questions related to the translation of symbols/
visual statements into verbal statements was prepared by the researchers. The research data was
analyzed using descriptive analysis to observe the visual mathematical literacy as a whole. In this
context, the answers given by participants were assessed in 3 categories as correct, partly correct and
incorrect. The results of the research indicated that it is necessary that class teacher candidates use
mathematical terminology well for good visual mathematical literacy. Necessary recommendations
are presented in accordance with the results of the research.
Source
Studies in Educational Research and DevelopmentVolume
1Issue
1The following license files are associated with this item: