Hermenötik döngüsel tarihi bir zihniyet okuması: Mustafa Kemal Atatürk
Citation
Kara, C. (2018). Hermenötik döngüsel tarihi bir zihniyet okuması: Mustafa Kemal Atatürk. Studies in Educational Research and Development, 2(2), 163-197.Abstract
Bu çalışmanın amacı Mustafa Kemal Atatürk’ün bir bilgi sosyolojisi terimi olarak
‘zihniyet’ yapısını; neden olduğu somut tarihi, toplumsal ve siyasi gelişmeler ışığında ve
sosyal bilimlerin bazı kavramsal ölçütleriyle bütünlüklü bir okumaya tabi tutmaktır.
Yöntem olarak tarihsel araştırma ve Gadamerci Hermenötik Döngüsel Analiz
kullanılmıştır. Atatürk’ün tefekküründe millet devlet için değil, devlet millet içindir.
Atatürk’ün felsefesinde yaygın kanının aksine asıl olan devlet değil millettir ve millet
nihai amaçtır ve sosyolojik bir aşamadır. Üstelik milli mücadeleyi başlatan ve yürüten
kadronun sivil niteliği de gözlerden kaçan önemli bir husustur. Onun sivil siyaset
felsefesi ile çoğulcu eğitim felsefesi yakından ilişkilidir. Atatürk’ün millet sevgisi
boğucu, hegemonik ve sahip olmaya dayalı değil, özgürleştirici, bireysel ve milli
karakteri besleyici, üretken bir bilgelik sevgisine philo-sophia (felsefe)’ya
dayanmaktadır. Düşünce şekilleriyle, toplum şekilleri arasında kaçınılmaz bir ilişki
gören Atatürk sosyolojik terminolojiyle Türk milletinin “bilgiler sistemini”
değiştirmiştir. Eşsiz bir eğitimci, hatta saygın eğitim bilimcilerce bir eğitim bilimci olarak
kabul gören Atatürk zihniyet değişimiyle içine girilecek uygar dünyaya doğru bir tavır
almıştır. Bu hedef yolunda Atatürk’ün eğitim felsefesi ve eğitim politikalarının çağdaşı
diğer devlet adamlarınınkinden oldukça farklı olarak totaliter olmadığı, demokrasiyi
“ülke aşkı” olarak niteleyerek milli egemenlik (cumhuriyet), demokrasi ve bütün
vatandaşların eşit siyasal haklarını tanımayı vatanı için sorumluluk alan aktif bir
vatanseverliğin gereği saydığı gibi önemli sonuçlara ulaşılmıştır. Aim of the present is to completely investigate mind structure of Ataturk as sociological
term. This investigation was conducted in the light of historical, social and political
developments. Gadamerist Hermeneutic Analytic Circle was used. According to this
Ataturk’s contemplation nation is not for state, state is for nation. Contrary to the
prevalent opinion, in Ataturk’s philosophical approach, nation is essential not state,
nation is final aim and sociological stage. Moreover, it has been missed that staff who is
launching national independence war and founding the state is civilian. His civil
political philosophy is closely related to the philosophy of pluralistic education.
Ataturk’s love of nation is not suffocating, hegemonic and based on possession, it is
empowering, individualistic, and feeding national character, producing, and philosophia (philosophy) notion. Having seen an inevitable relationship between ways of
thinking and forms of society, Atatürk changed the Turkish nation's information system
as a sociological terminology. Atatürk, who was recognized as a unique educator or a
well-known educator by educational scientists, showed a stance against the civilized
world with his change of mind in his country. On this target, Atatürk's educational
philosophy and education policies not totalitarian were quite different from those of
other statesmen who were contemporary. Describing democracy as a love of the country,
Atatürk considered the necessity of active patriotism which took responsibility for his
homeland to recognize national sovereignty (republic), democracy and equal political
rights of all citizens. These are important results obtained here.