Görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi
Citation
Coşkun, M., & Kayserili, M. E.. (2018). Görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Studies in Educational Research and Development, 2(2), 115-143.Abstract
Bu araştırmanın amacı, görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram
düzeyini cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, görev yapılan okul türü
ve mezun olunan fakülte değişkenleri açısından incelemektir. Araştırma nicel
araştırma yaklaşımlarından betimsel tarama (survey) tekniği ile yürütülmüştür.
Uygun örnekleme tekniği kullanılarak 275 görsel sanatlar öğretmenine
ulaşılmıştır. Veriler, Duran ve Tezer (2005) tarafından geliştirilen Sanat Benlik
Kavram Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler, Kolmogorov-Smirnov,
Shapiro-Wilk, Mann- Whitney U, Kruskal-Wallis ve bağımsız gruplar t-testi ile
analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda görsel sanatlar öğretmenlerinin
sanat benlik kavram düzeyleri, cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki deneyim
değişkenlerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Buna karşılık görev yapılan
okul türü değişkenine göre bilim sanat merkezleri ve güzel sanatlar liselerinde
çalışan öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık olduğu; güzel sanatlar fakültesi
mezunu görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram düzeyinin eğitim
fakültesi mezunu görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavramında
anlamlı olarak yüksek olduğu tespit edilmiştir. Veri analizi sonucunda ulaşılan
bulgular, benlik kavramının sosyolojik ve psikolojik boyutları açısından
yorumlanmış; ilgili literatür ışığında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. The present study was conducted in survey research method, which is one of the
quantitative research approach. Research sample consisted of 275 fine arts
teachers through convenience sampling. Data was collected through the Art SelfConcept Scale developed by Duran and Tezer (2005). Data was analyzed
through Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk, Mann Whitney U, independent ttest. As a result of the data analysis it was determined that level of fine arts
teachers’ art self-concept do not vary in terms of gender, age, marital status, and
professional experience variables however there is a significant difference in
favor of the fine arts teachers working in science art centers, fine arts high
schools in terms of type of the school, there is a significant difference in favor the
fine arts teachers who graduated from fine arts faculties in terms of type of the
faculty. Findings, obtained through the data analysis, were interpreted with
respect to sociological and psychological aspects of the self-concept, discussed in
the light of the relevant literature, suggestions were made.