• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Artvin
  • Rektörlüğe Bağlı Bölümler
  • Artvin Çoruh Üniversitesi Yayınları
  • Studies in Educational Research and Development
  • Cilt: 2 - Sayı: 2 (2018)
  • View Item
  •   DSpace@Artvin
  • Rektörlüğe Bağlı Bölümler
  • Artvin Çoruh Üniversitesi Yayınları
  • Studies in Educational Research and Development
  • Cilt: 2 - Sayı: 2 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi

Thumbnail

View/Open

meral_coskun.pdf (277.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Coşkun, Meral
Kayserili, Muhammet Emin

Metadata

Show full item record

Citation

Coşkun, M., & Kayserili, M. E.. (2018). Görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Studies in Educational Research and Development, 2(2), 115-143.

Abstract

Bu araştırmanın amacı, görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram düzeyini cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, görev yapılan okul türü ve mezun olunan fakülte değişkenleri açısından incelemektir. Araştırma nicel araştırma yaklaşımlarından betimsel tarama (survey) tekniği ile yürütülmüştür. Uygun örnekleme tekniği kullanılarak 275 görsel sanatlar öğretmenine ulaşılmıştır. Veriler, Duran ve Tezer (2005) tarafından geliştirilen Sanat Benlik Kavram Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler, Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk, Mann- Whitney U, Kruskal-Wallis ve bağımsız gruplar t-testi ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram düzeyleri, cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki deneyim değişkenlerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Buna karşılık görev yapılan okul türü değişkenine göre bilim sanat merkezleri ve güzel sanatlar liselerinde çalışan öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık olduğu; güzel sanatlar fakültesi mezunu görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavram düzeyinin eğitim fakültesi mezunu görsel sanatlar öğretmenlerinin sanat benlik kavramında anlamlı olarak yüksek olduğu tespit edilmiştir. Veri analizi sonucunda ulaşılan bulgular, benlik kavramının sosyolojik ve psikolojik boyutları açısından yorumlanmış; ilgili literatür ışığında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
 
The present study was conducted in survey research method, which is one of the quantitative research approach. Research sample consisted of 275 fine arts teachers through convenience sampling. Data was collected through the Art SelfConcept Scale developed by Duran and Tezer (2005). Data was analyzed through Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk, Mann Whitney U, independent ttest. As a result of the data analysis it was determined that level of fine arts teachers’ art self-concept do not vary in terms of gender, age, marital status, and professional experience variables however there is a significant difference in favor of the fine arts teachers working in science art centers, fine arts high schools in terms of type of the school, there is a significant difference in favor the fine arts teachers who graduated from fine arts faculties in terms of type of the faculty. Findings, obtained through the data analysis, were interpreted with respect to sociological and psychological aspects of the self-concept, discussed in the light of the relevant literature, suggestions were made.
 

Source

Studies in Educational Research and Development

Volume

2

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/11494/2587

Collections

  • Cilt: 2 - Sayı: 2 (2018) [4]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Artvin Çoruh University || OAI-PMH ||

Artvin Çoruh University, Artvin, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Artvin Çoruh University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Artvin:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.