A cross-national comparison of statistics curricula

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution 3.0 United Statesinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/Date
2021Metadata
Show full item recordCitation
Batur, A , Özmen, Z , Topan, B , Akoğlu, K , Güven, B . (2021). A Cross-National Comparison of Statistics Curricula . Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) , 12 (1) , 290-319 . DOI: 10.16949/turkbilmat.793285Abstract
The purpose of this study is to compare Turkey to several other countries such as Singapore, Korea, the United
States, and New Zealand according to the field of statistics learning in the curriculum. GAISE (Guidelines for Assessment
and Instruction in Statistics Education) framework suggests using the components of statistical process (formulate question,
collect data, analyze data, interpret results) and developmental levels of statistical process (Levels A, B, and C) in such
comparisons. It is found that in both Korea and Turkey, the number of learning outcomes of statistics, as well as the weight
of learning outcomes in the curriculum, have been having a weaker profile than in other countries. The field of statistics
learning is mostly condensed around Level A in Turkey. On the other hand, other countries in the study included more Level
B and C. Considering the importance of statistics instruction, Turkey’s national mathematics curriculum needs improvements
in its field of statistical learning. This study suggests designing and developing new standards for teaching statistics that deal
with higher developmental levels of statistical process. Bu çalışmada Türkiye ile Singapur, Kore, Amerika ve Yeni Zelanda’nın matematik öğretim programlarının istatistik
öğrenme alanı açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu karşılaştırmalarda GAISE (İstatistik Eğitiminde Öğretim ve
Değerlendirme için İlkeler) raporunda istatistik öğretimine yönelik tavsiye edilen istatistiksel süreç aşamaları (problem
durumunu belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) ve bu aşamalar için tanımlanan, temelden gelişmişe
doğru olarak belirlenen üç seviye (A, B ve C seviyeleri) dikkate alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, Kore ve Türkiye’nin
hem istatistik kazanım sayısı hem de bu kazanımların öğretim programındaki ağırlığı açısından diğer ülkelere kıyasla daha
zayıf bir profile sahip olduğu tespit edilmiştir. Ülkemizdeki kazanımların ağırlıklı olarak temel seviyede (A seviyesi)
yoğunlaştığı, diğer ülkelerde ise daha çok B ve C seviyesine odaklanan kazanımların olduğu görülmüştür. İstatistik
öğretiminin önemi göz önüne alındığında, ülkemizde matematik öğretim programında istatistik öğrenme alanına ait
kazanımların sayısının hem artırılması hem de bu kazanımların daha yüksek seviyelerle ilişkili olarak ele alınması
önerilmektedir.
Source
Turkish Journal of Computer and Mathematics EducationVolume
12Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: