dc.contributor.author | Kılıç Bayageldi, Nurhayat | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T11:09:11Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T11:09:11Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.citation | Kılıç Bayageldi, N. (2021). Psychological First Aid and Practice Principles in the Coronavirus (COVID-19) Outbreak Process. Bezmiâlem Science, 9(2), 244-249. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11494/3205 | |
dc.description.abstract | The coronavirus disease-19 (COVID-19) epidemic, which has recently become common in the world, caused many people to die. The World Health Organization has declared COVID-19 as a pandemic. Pandemic situations disrupt community life by creating collective stress in society. It is known that after the pandemics, there is an increase in the symptoms of anxiety, depression, stress and post-traumatic stress disorder, and the symptoms gain resistance and turn into permanent mental disorders. Psychosocial interventions are recommended using internet technology to prevent the negative consequences of pandemics from turning into permanent mental disorders. At this point, psychological first aid (PFA) is the first and emergency psychosocial support intervention. PFA helps individuals to recover by activating their own coping skills with empathic and pragmatic approaches. PFA can be given using internet technology as physical distance is mandatory during virus outbreaks. In this review study, the principles and practices of PFA that can be applied in the case of COVID-19 epidemic, which has been seen all over the world recently and caused the death of many people. This review article is thought to guide aid providers in epidemic situations and contribute to the development of aid skills. | en_US |
dc.description.abstract | Son zamanlarda dünyada yaygın görülmeye başlayan koronavirüs
(COVID-19) salgını çok sayıda insanın yaşamını yitirmesine
neden olmuştur. Dünya Sağlık Örgütü COVID-19 enfeksiyonunu
pandemi olarak ilan etmiştir. Pandemiler, toplumda kolektif
stres yaratarak toplum yaşamını sekteye uğratabilmektedir.
Yaşanan pandemiler sonrasında toplumda anksiyete, depresyon
ve travma sonrası stres bozukluğu belirtilerinde artışlar olduğu ve
belirtilerin direnç kazanarak kalıcı ruhsal bozukluklara dönüştüğü
bilinmektedir. Pandemilerin olumsuz sonuçlarının kalıcı ruhsal
bozukluklara dönüşmesinin engellenmesi için internet teknolojisini
kullanarak psikososyal müdahalelerin yapılması önerilmektedir.
Bu noktada ilk ve acil psikososyal destek müdahalesi psikolojik
ilk yardımdır (PİY). Psikolojik ilk yardım empatik ve pragmatik
yaklaşımlar ile bireylerin kendi baş etme yeteneklerini harekete
geçirerek iyileşmelerine yardımcı olur. Psikolojik ilk yardım virüs
salgınları sırasında fiziksel mesafe zorunlu olduğu için internet
teknolojisi kullanılarak verilebilmektedir. Bu derleme çalışmasında
son günlerde tüm dünyada görülen ve çok sayıda insanın ölümüne
neden olan COVID-19 salgını durumunda uygulanabilecek
psikolojik ilk yardım ilke ve uygulamaları açıklanmaktadır. Bu
derleme yazısının, salgın durumlarında yardım sağlayıcılarına
rehberlik edeceği ve yardım becerilerinin gelişimine katkı
sağlayabileceği düşünülmektedir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Bezmialem Vakif Univ | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Coronavirus | en_US |
dc.subject | Psychological first aid | en_US |
dc.subject | Psychosocial interventions | en_US |
dc.subject | Koronavirüs | en_US |
dc.subject | Psikolojik ilk yardım | en_US |
dc.subject | Psikososyal müdahaleler | en_US |
dc.title | Psychological first aid and practice principles in the coronavirus (covid-19) outbreak process | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Bezmiâlem Science | en_US |
dc.department | AÇÜ, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-2790-5227 | en_US |
dc.identifier.volume | 9 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 244 | en_US |
dc.identifier.endpage | 249 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.identifier.doi | 10.14235/bas.galenos.2020.4472 | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Kılıç Bayageldi, Nurhayat | |