Giresun kültürüne özgü bir halk dansı: “çandır tüfek oyunu”
Künye
Özdemir, M. (2020). Giresun kültürüne özgü bir halk dansı: “çandır tüfek oyunu”, Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 1(26), 145-163.Özet
Bu makalede Giresun halk danslarından birisi olan Çandır Tüfek Oyunu tarihi ve kültürel
bağlamda ele alınmaktadır. Bu kapsamda dansın hikâyesi, işlevleri, performans şekilleri, gösteri
esnasında kullanılan araç-gereç ve geleneksel kostüm kullanımı, dansın icrasında kullanılan müzikler
ve çalgılarla dansı icra eden gruplar bir bütün olarak çözümlenmektedir. Çalışmada konuyu
değerlendirmek amacıyla verilen giriş bilgilerinden sonra Giresun’da halk danslarında kostüm
kullanımı ve Giresun’da silahla yapılan kutlamalar ele alınarak Çandır Tüfek Oyunu hakkında daha
tutarlı sonuçlar elde edilmeye çalışılmıştır. Çandır Tüfek Oyunu’nun daha çok büyük
organizasyonlardaki kutlamalarda sergilenen performansları incelenmiş ve seçilen örneklerden
hareketle değişik zaman ve bağlamlarda videoya kaydedilen gösterilerden hareketle birtakım
çıkarsamalarda bulunulmuştur. Yine çalışmada incelenen video gösterileri kaynakçada belirtilerek
araştırmacıların ve okuyucuların konu hakkında sadece metinlerle sınırlı kalması önlenmek
istenmiştir. Çalışmada ilgili karekodlar kullanılarak videolara doğrudan erişim sağlanabilmektedir. In this article, Çandır Rifle Dance, one of the Giresun folk dances, is discussed historical
and cultural context. In this context, is examined as a whole the story of the dance, the functions of
the dance, types of performance, the tools that are being used in the dance and traditional use of
costume, the music and instruments used in the dance and about the group performing the dance.
More consistent results are tried to be obtained about the Çandır Rifle Dance, after the information
given with the purpose of dealing with the subject in the work, by discussing folk dances in Giresun,
the use of costume in the folk dances and the celebrations held with guns in Giresun. The performances
of the Çandır Rifle Dance, which were mostly exhibited during the celebrations in the big
organizations, were examined, and some conclusions were drawn from the video-recorded
demonstrations in different times and contexts. Also, by including in the bibliography the videorecords analyzed in the work, it is intended to prevent the researchers and readers only being limited with the texts about the subject. In the study, direct access to the videos can be achieved by using the
related data codes (Data Matrix).