Secondary education system in ottoman empire after the second constitutionalist period: sultanis
Künye
Demirel, F. (2012). II. Meşrutiyet'ten Sonra Osmanlı'da Orta Öğretimler: Sultânîler . Tarih İncelemeleri Dergisi , 27 (2) , 339-358 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egetid/issue/5065/69104Özet
The modernisation of the education in Ottoman Empire underlies the post-republic education system of Turkey. The establishment of the non-military educational institutions during the reign of Sultan Mahmut II took a new form thanks to Maarif-i Umumiye Nizamnamesi (General Education Regulation). According to this regulation, primary schools were classified as sibyan and rushdiya schools, and secondary schools as idadi and sultani schools. It was planned that the idadis were to constitute the first stage of secondary schools, while the sultanis the second one in this hierarchy. In the process of history, the sultanis could not be founded, and seven-year idadis, which constituted the second stage of the secondary schools, were established. Seven-year idadis were started to be transformed into sultanis after 1910. After 1914, however, all seven-year idadis were decided to be changed into sultanis. Sultanis began to constitute the secondary schools in Ottoman education system since then. Not only were significant changes made quantitatively in the body of these newly founded sultanis, in the period of study, in their schedules and in the members of staff, but also innovations were planned to be made qualitatively. Sultanis, with some changes, continued their existences as secondary and high schools which constituted the post-republic secondary educational institutions in Turkey. Osmanlı eğitim modernizasyonu Cumhuriyet sonrası eğitim sistemimizin temellerini
oluşturmaktadır. Sultan II. Mahmud ile başlayan Osmanlı sivil eğitim kurumlarının tesisi 1869
Maârif-i Umumiye Nizamnamesi ile yeni bir şekil almıştır. Bu nizamnameye göre ilköğretim
kurumlarını sıbyan ve rüşdiye mektepleri, ortaöğretimin kurumlarını ise idâdî ve sultânî
mektepleri oluşturacaktı. Bu hiyerarşide ortaöğretimin birinci kademesini idâdîlerin, ikinci
kademesini ise sultânîlerin oluşturması planlanmıştı. Tarihi süreçte, sultânîler açılamamış ve
ortaöğretimin ikinci kademesini, teşkil edilen yedi senelik idâdîler oluşturmuştur. 1910 yılından
sonra yede senelik idâdîlerin sultânî şekline dönüştürülmesine başlanmıştır. 1914 yılından sonra
ise tüm yedi yıllık idâdîlerin sultânî şekline dönüştürülmesine karar verilmiştir. O tarihten sonra
Osmanlı eğitim sistemindeki ortaöğretim kurumlarını sultânîler oluşturmuştur. Yeni teşkil edilen
bu sultânî mekteplerinin yapısında, öğretim süresinde, programlarında ve kadrolarında, nicelik
olarak, önemli değişiklikler yapıldığı gibi nitelik olarak da yenilikler gerçekleştirilmek
istenmiştir. Sultânîler, bir kısım değişikliklerle birlikte, Türkiye Cumhuriyeti’nin ortaöğretim
kurumlarını oluşturan orta mektepler ve liseler olarak varlığını sürdürmüştür.