Turistik mekanlara yönelik sosyal medya paylaşımlarının yapay zekâ yöntemleriyle değerlendirilmesi: Artvin ili örneği
Künye
Karaman, E., & Aksu, M. Ç. (2022). Turistik Mekanlara Yönelik Sosyal Medya Paylaşımlarının Yapay Zekâ Yöntemleriyle Değerlendirilmesi: Artvin İli Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 505-524.Özet
Sosyal medya günümüzde birçok alanda olduğu gibi turizm alanında da kullanılmakta ve
bu kullanım neticesinde büyük miktarda veri açığa çıkmaktadır. Bu veriler hem turizm
tüketicileri için hem de turizm yöneticileri için yararlı bilgiler içermektedirler. Ancak sosyal
medya paylaşımlarının farklı türlerde veriler içermesi bu verileri analiz etmeyi ve verilerden
anlamlı bilgiler elde etmeyi zorlaştırmaktadır. Bu bilgi keşfi süreci için geleneksel analiz
yöntemlerinin ötesinde yöntemlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada turistlerin ziyaret
ettikleri yerlere ilişkin sosyal medya ortamında paylaştıkları yorumlar ve fotoğraflar
üzerinde duygu durumu tespiti yapmak amaçlanmıştır. Duygu durumu tespiti için metin
verileri üzerinde destek vektör makineleri algoritması, fotoğraf verilerinde ise evrişimli sinir
ağları kullanılmıştır. Çalışmada ele alınan verilerin analizi için duygu analizi, konu
modelleme analizi, trend analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Gerçekleştirilen
analizler neticesinde çalışmanın uygulama alanını ziyaret eden ziyaretçilerin duygu
durumları, duygu durumlarının zamana göre değişimi, memnun oldukları ve memnun
olmadıkları konular tespit edilmiş, elde edilen bulgular yol ve hava durumu gibi dışsal
verilerle ilişkilendirerek doğrulanmıştır. Bu çalışma ile turizm işletmesi yöneticileri ve
politika geliştiricilere örnek bir çalışma yanında bir değerlendirme yaklaşımı da
sunulmuştur. Today, as in many fields, social media is also used in tourism. This produce a large amount
of data which is also called big data. These data contain useful information for both tourism
consumers and tourism managers. However, the fact that social media posts contain
different types of data makes it difficult to analyze these data and to obtain meaningful
information from the data. Methods beyond traditional data analysis approaches are needed
for this knowledge discovery process. This study, it is aimed to determine the mood on the
comments and photos shared by the tourists on social media about the places they visited.
For mood detection, a support vector machines algorithm was used on text data and
convolutional neural networks were used on photographic data. As a result of the analyzes
carried out, the emotional states of the visitors who visited the application area of the study,
the change of their moods according to time, the subjects they were satisfied and dissatisfied
were determined, and the findings were verified by associating them with external data such
as road and weather conditions. Sentiment analysis, subject modeling analysis, trend
analysis and correlation analysis were used for analysis. With the study, an evaluation
approach was presented to tourism business managers and policy developers as well as an
exemplary study
Kaynak
Journal of Tourism and Gastronomy StudiesCilt
10Sayı
1Koleksiyonlar
- Rektörlük [13]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1036]