7. Sınıf sosyal bilgiler kazanımlarının yerindeliğinin değerlendirilmesi
Künye
Kara, C., 7. Sınıf sosyal bilgiler kazanımlarının yerindeliğinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 53-76.Özet
Bir öğretim programındaki aksaklık ve eksikliklerin belirlenmesinde yapılacak iş programın
değerlendirilmesidir. Bir öğretim programının en önemli öğesi ise kazanımlardır. Bu araştırmanın amacı
2004 İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının genel hedefler de dâhil olmak üzere
kazanımlarının (özel hedefler) ön-son test sonuçlarına ve öğretmen görüşlerine göre yerindeliğinin,
etkililiğinin değerlendirilmesidir. Öğrenciler için deneysel araştırma türleri içinde yer aldığı kabul edilen öndeneysel (pre-experimental) araştırma türü kapsamındaki Tek grup öntest ve sontest yöntemi kullanılmıştır.
İlköğretim sosyal bilgiler 7.sınıf programının (SBÖP) ikinci yarıyıl kazanımlarını değerlendirmek için,
araştırmacı tarafından geliştirilen geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış bir başarı testi öğrencilere ön test
ve son test olarak uygulanmış ve “t” değeri istatistiksel olarak manidar bulunmuştur. Buna göre kazanımların
kısmen gerçekleştiği söylenebilir. Bazıları hariç genel olarak kazanımların yerinde olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Öte yandan özellikle süreç odaklı program geliştirme yaklaşımlarında öğretmen görüşleri
vazgeçilmez bir önem taşımaktadır. Bu çalışmada ilgi çekici veriler ve programcılara önemli dönütler
sağladığı düşünülen öğretmen görüşleri ise beşli likert tipinde geliştirilen, KMO değeri .90 , Barttlet testi
sonucu 2432.066; Cronbach Alpha katsayısı .93 olan 26 maddeden ve dört alt boyuttan oluşan öğretmen
görüşleri ölçeğiyle tespit edilmiş, yorumlanmıştır. Her iki veri kaynağından elde edilen bulgulara göre de
öneriler geliştirilmiştir. There is need the assessment of curricula to determine its mistakes and flaws. The attainments are the
most important element of a curriculum. The present study aims to evaluate attainments of 7th grade social
studies curriculum in terms of their suitability and efficiency according to pre-test and teacher views. The
One Group Pre-Test Post-Test Design, one of the experimental research, was employed for students.
Developed by researcher reliability and validity studies conducted, the average difficulty of .55 ; KR- 20
reliability coefficient of .90, which is an achievement test as applied to the students pre-test and final test and
the "t" value was found significant to Primary Grade 7 social studies program (SSP) to assess the attainments
of the second semester. Accordingly, it can be said that the attainments are partly realized. With the
exception of some others, it has generally been reached that the attainments. On the other hand especially
given the importance of process-oriented approach to program development and the data of this study,
Teachers’ perceptions were assessed through teacher perception scale which has .90 KMO, 2432.066 Barlett
Test, .93 internal consistency coefficient, 26 items, and four sub-dimension. Findings of the research were
discussed and interpreted through findings based on the two instruments.