dc.contributor.author | Çalık Uzun, Selcen | |
dc.contributor.author | Ulu Kalın, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2022-08-26T10:43:37Z | |
dc.date.available | 2022-08-26T10:43:37Z | |
dc.date.issued | 2017 | en_US |
dc.identifier.citation | Çalık Uzun, S., Ulu Kalın, Ö. (2017). Anadolu lisesi ve anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmen kavramına yönelik metaforik bakışlarıI. Turkish Studies (Elektronik), 12(17), 461 - 476. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11494/4175 | |
dc.description.abstract | Eğitim, okullarda eğitim programları rehberliğinde öğretmenler
tarafından yürütülmektedir. Öğretmenler sadece dersine girdikleri bir ya
da birkaç sınıfın öğrencilerinin değil, bir neslin sorumluluğunu
üstlendikleri için “öğretmen” kavramı kutsal olarak ifade edilmektedir.
Öğrencilerin bu kavramla ilgili düşüncelerini ortaya çıkarmak ve samimi
fikirlerine ulaşmak için çalışmada metaforlardan yararlanılmıştır.
Metafor, bir kişinin bir kavramı ya da olguyu algıladığı biçimde,
benzetmeler kullanarak ifade etmesidir. Bu bağlamda çalışmanın amacı;
Anadolu Lisesi öğrencileri ile Anadolu Öğretmen Lisesi öğrencilerinin
öğretmen kavramına yönelik olarak oluşturdukları metaforları ve
Anadolu Öğretmen Lisesi öğrencilerinin öğretmen kavramına yönelik
oluşturdukları metaforların yıllara göre değişimini belirlemektir.
Araştırmanın ulaşılabilir örneklemini 157 Anadolu Öğretmen Lisesi ve
244 Anadolu Lisesi öğrencisi oluşturmaktadır. Nitel araştırma
yöntemlerinden olgubilim deseninde tasarlanan çalışmada her iki lise
türünden elde edilen metaforlar sınıflandırılmış ve içerik analizi yapılarak
yorumlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre Anadolu Lisesi 9. sınıf
öğrencileri 41 adet geçerli metafor, Anadolu Öğretmen Lisesi 9. sınıf
öğrencileri 31 adet geçerli metafor, Anadolu Lisesi 12. sınıf öğrencileri 44
adet geçerli metafor ve Anadolu Öğretmen Lisesi 12. sınıf öğrencileri 38
adet geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar daha sonra ortak
özellikleri bakımından irdelenerek 5 kavramsal kategori altında
toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda Anadolu Lisesi ve Anadolu
Öğretmen Lisesi öğrencilerinin lise türünde ve Anadolu Öğretmen Lisesi
9. ve 12. sınıf öğrencilerinin kendi düzeylerinde öğretmen kavramı ile ilgili
geliştirdikleri metaforların birbirine benzer olduğu, Anadolu Öğretmen
Lisesinde öğretmenlik mesleğine yönelik alınan derslerin öğrencilerin
öğretmen kavramına bakış açılarında bir değişiklik yaratmadığı
sonucuna ulaşılmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | The process of education is conducted by teachers with the
guidance of education programs. As teachers bear the responsibility of a
generation –not just the students that they teach in classrooms- the
concept of ‘teacher’ is accepted to be sacred. Metaphors are used in this
study in order to reveal the thoughts of students and reach their sincere
feelings. Metaphor is stating a concept or phenomena by using likening.
In this respect, the goal of this study is to determine the metaphors
created by Anatolian High School and Anatolian Teacher Training High
School students about the concept of ‘teacher’ and determine the changes
of metaphors made by students in Anatolian Teacher Training High
School in years. Reachable sampling of the research is made of 155
Anatolian High School students and 244 Anatolian Teacher Training High
School students. The study is designed with phenomenological method,
which is one of the qualitative research methods. Metaphors obtained
from two high school types are classified and interpreted by making
content analysis. According to research findings, Anatolian High school
9th grade students created 41 valid metaphors while Anatolian Teacher
Training High School 9th grade students created 31 valid metaphors.
Anatolian High school 12th grade students created 44 valid metaphors
while Anatolian Teacher Training High School 12th grade students
created 38 valid metaphors. These metaphors are analyzed in terms of
their common features and classified under 5 conceptual categories. At
the end of the research, it is determined that metaphors developed by
Anatolian High school students and Anatolian Teacher Training High
School students are similar; on the other hand, it is also found that
metaphors developed by Anatolian Teacher Training High school 9th and
12th grade students are similar. It is determined that courses about the
profession of teaching in Anatolian Teacher Training High school don’t
cause any difference in students’ point of view about the concept of this
profession | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Mehmet Dursun Erdem | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Öğretmen | en_US |
dc.subject | Metafor | en_US |
dc.subject | Anadolu liseleri | en_US |
dc.subject | Anadolu öğretmen liseleri | en_US |
dc.subject | Teacher | en_US |
dc.subject | Metaphor | en_US |
dc.subject | Anatolian high school | en_US |
dc.subject | Anatolian teacher training high school | en_US |
dc.title | Anadolu lisesi ve anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmen kavramına yönelik metaforik bakışları | en_US |
dc.title.alternative | Metaphorıcal vıews of anatolıan hıgh school and anatolıan teacher traınıng hıgh school students about the concept of teacher | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Turkish Studies (Elektronik) | en_US |
dc.department | AÇÜ, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-2178-6642 | en_US |
dc.authorid | 0000-0001-9317-5261 | en_US |
dc.identifier.volume | 12 | en_US |
dc.identifier.issue | 17 | en_US |
dc.identifier.startpage | 461 | en_US |
dc.identifier.endpage | 476 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7827/TurkishStudies.11859 | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Çalık Uzun, Selcen | |
dc.contributor.institutionauthor | Ulu Kalın, Özlem | |