7-Türkçe öğretmeni adaylarının salgın dönemindeki uzaktan eğitim uygulamaları sürecinde Türkçe dersi okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar
Künye
Kırcı, A. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının salgın dönemindeki uzaktan eğitim uygulamaları sürecinde Türkçe dersi okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 125-142.Özet
Dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını turizmden sanayiye, hizmet sektöründen eğitime kadar
insan faaliyetlerinin ciddi anlamda etkilenmesine neden olmuş; faaliyet alanlarında birtakım
düzenlemeleri zorunlu kılmıştır. Toplum sağlığını tehdit eden salgın nedeniyle yüz yüze eğitim
uygulamalarına ara verilmiş, uzaktan eğitime geçiş yapılmıştır. Eğitim kurumlarının tüm
kademelerinin hızlı bir şekilde uzaktan eğitime geçiş sağlaması beraberinde birtakım sorunları
getirmiştir. Bu sorunları tespit etmek amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada Türkçe derslerinde
yaşanan sorunlar belirlenmeye çalışılmıştır. Süreci daha iyi anlayabilmek için ise araştırmanın
çalışma grubu sınıf içerisinde hem gözlemci hem de eğitimci rolünü üstlenen 22 Türkçe öğretmen
adayından oluşturulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni
kullanılmış; veri toplama aracı olarak ise Türkçe dersindeki sorunlara yönelik verileri detaylı olarak
elde edebilmek için araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Bu form ile okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına katılmış olan öğretmen
adaylarının Türkçe derslerinde yaşanan sorunlara yönelik görüşleri alınmıştır. Toplanan veriler
içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiş ve raporlaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda sanal
sınıf ortamından, öğretmenlerden, öğrencilerden, öğretmen adaylarından ve materyallerden
kaynaklanan birçok sorunun olduğu görülürken temel dil becerileri ve dil bilgisi öğretimi sürecinde
de birçok sorunun ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının belirttiği sorunlar
incelendiğinde ise sanal sınıflarda yönetim sorunları, platform kaynaklı sorunlar, öğretmen ve
öğretmen adaylarının dijital beceri yetersizliği, öğrencilerin yaşadıkları motivasyon kaybı, derslerde
etkileşim eksikliği ve ders sürelerinin yetersizliği gibi birçok sorunun ön plana çıktığı görülmüştür. The Covid-19 epidemic, which affected the world, has seriously affected human activities from
tourism to industry, from the service sector to education; It has made some regulations compulsory
in its fields of activity. Due to the epidemic that threatens public health, face-to-face education
practices have been suspended and distance education has been transitioned. The rapid transition of
all levels of educational institutions to distance education has brought with it some problems. In this
research, which was carried out to determine these problems, the problems experienced in Turkish
lessons were tried to be determined. In order to better understand the process, the study group of the
research was composed of 22 Turkish teacher candidates who assumed the role of both an observer
and an educator in the classroom. The case study design, one of the qualitative research methods,
was used in the research; As a data collection tool, a semi-structured interview form developed by the
researcher was used in order to obtain detailed data on the problems in the Turkish lesson. With this
form, the opinions of teacher candidates who participated in school experience and teaching practice
about the problems experienced in Turkish lessons were taken. The collected data were analyzed and
reported using the content analysis method. As a result of the research, it has been determined that
there are many problems arising from the virtual classroom environment, teachers, students, teacher
candidates and materials, while many problems arise in the process of teaching basic language skills
and grammar. When the problems stated by the pre-service teachers were examined, it was seen that
many problems such as management problems in virtual classrooms, platform-related problems, lack
of digital skills of teachers and teacher candidates, loss of motivation experienced by students, lack
of interaction in lessons and insufficient course durations came to the fore.