A qualitative exploration into beliefs of pre-service EFL teachers about school experience
Künye
Ataş, U. (2022). A qualitative exploration into beliefs of pre-service EFL teachers about school experience. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(2), 280-293.Özet
This qualitative study aims to explore the beliefs of Turkish pre-service EFL teachers about their school experiences and any
change in their beliefs during this experience to identify their professional development as prospective teachers. For this purpose,
ten Turkish pre-service EFL teachers at a state university in central Turkey reflected their experiences for one semester in the
process of their teaching practice period for 14 weeks. The results reveal that pre-service teachers hold different beliefs about
overall approaches to teaching and learning a foreign language, language use in the classroom, classroom management, and teaching
grammar. The results also indicate a change in their beliefs related to questioning selves as teachers, teaching profession in general,
use of technology in the classroom, using teaching techniques, and classroom management. The findings of this study also have
implications for teacher education programs, particularly for the school experience component Bu nitel çalışma, Türkiye’deki yabancı dil olarak İngilizce öğretmeni adaylarının, gelecekteki öğretmenler olarak mesleki
gelişimlerini tanımlama bağlamında okul deneyimlerine yönelik inançlarını ve bu okul deneyimi boyunca yaşadıkları tecrübeler
sonucu inançlarında oluşan değişiklikleri araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç için, Türkiye’nin merkez bölgelerinden birinde bir
devlet üniversitesinde öğrenim gören on yabancı dil olarak İngilizce öğretmeni adayı 14 hafta boyunca öğretmenlik deneyimleri
süresince edindikleri tecrübeleri yansıtmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının, genel anlamda bir yabancı dil
öğretimine ve öğrenimine, sınıf içinde dil kullanımına, sınıf yönetimine ve dilbilgisi öğretimine yönelik farklı inançlara sahip
olduklarını göstermektedir. Ek olarak, elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının öğretmen kimliklerini sorgulamaya, genel
anlamda öğretmenlik mesleğine, sınıf içinde teknoloji kullanımına, öğretim yöntemlerinin kullanımına ve sınıf yönetimine yönelik
değişen inançlara sahip olduklarını da göstermektedir. Bu çalışmadan elden edilen bu bulgular öğretmen eğitimi programları,
özellikle bu programların okul deneyimi kısmı için çeşitli öneriler sunmaktadır.