Ulusal politika belgelerinde yetişkin eğitimi
Künye
Polatoğlu, Y. (2022). Ulusal politika belgelerinde yetişkin eğitimi. Studies in Educational Research and Development, 6 (1), 52-72.Özet
Bu araştırmanın amacı, ulusal politika belgelerinden 11. Kalkınma Planında ve 2019-2023 Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) stratejik planında yetişkin eğitimine yönelik hedefler ile bu politika belgelerinin uygulama ayağı olan 2019 ve 2020 yılı MEB idare faaliyet raporunda yer alan yetişkin eğitimine yönelik faaliyetleri irdelemektir. Çalışmada öncelikle yetişkin eğitimi, kalkınma ve stratejik plan ile idare faaliyet raporlarına ilişkin kavramsal çerçeve verilmiş; söz konusu politika belgelerinde yetişkin eğitimine yönelik yer alan hedefler açıklanmış; belirlenen hedeflerin idare faaliyetleri ile 2019 ve 2020 yıllarında gerçekleştirme performansı ortaya koyulmuştur. Araştırmada, çalışmanın amacına uygun olarak nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi modeli kullanılmıştır. Nitel araştırma temelinde olan doküman analizi, yazılı belgeleri ayrıntılı ve bir sistem içerisinde inceleyerek çözümler (Wach ve Ward, 2013). 11. Kalkınma Planından, MEB stratejik planından ve 2019 ile 2020 idare faaliyet raporlarından elde edilen bilgiler doküman analizi ile dizayn edilmiştir. Buna göre öncelikle literatür taraması yapılmış, konuya dair makaleler, tezler, kitaplar, dergiler, raporlar ve araştırmalar incelenmiştir. Kaynaklara erişim, bilimsel dergi indeks ve veri tabanları, çevirim içi arama motorları, kütüphanelerin katalog tarama ara yüzleri, ilgili eserlerin bulunduğu kütüphane ziyaretleri ve ilgili eserlerin bulunduğu kütüphanelerden belge talebi ile elde edilmiştir. Elde edilen bilgiler ise araştırmanın konusuna göre başlıklar halinde incelenmiş ve sonuç, tartışma, önerilerin yazımında bilimsel etik kurallara uyulmuştur. Türkiye’deki yetişkin bireylerin sözel, sayısal ve problem çözme yeterlilik oranları, Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) üyesi ülke oranları ile karşılaştırıldığında beceri ve yeterliliklerin geliştirilmesi bağlamında Türkiye açısından kat edilmesi gereken uzun bir yolun varlığından söz edilebilir. Türkiye’de üst politika belgelerinde yer alan toplumsal ve ekonomik kalkınma hedefleri oldukça kapsamlı görünmekle beraber stratejik plan ve yapılan faaliyetlerin uyumu yetersiz görülmektedir. 2020 yılı hedeflerinin başarıya ulaşmamasının en önemli nedeni ise salgının olduğu görülmektedir The aim of the present study is to investigate the targets for adult education in the 11th Development Plan, which is one of the national policy documents, and the strategic plan of the Ministry of National Education (MEB) for 2019-2023, and also the study aims to examine the activities for adult education in the 2019 and 2020 MEB administrative activity report, which is the implementation pillar of these policy documents. In the study, firstly, the conceptual framework regarding adult education, development, and strategic plan and administrative activity reports was given, then in the mentioned policy documents the targets for adult education were explained, and lastly, with the administrative activities of the determined targets, the performance of realization in 2019 and 2020 has been revealed. In the research, the document analysis model, which is one of the qualitative research methods, was used in accordance with the purpose of the study. Document analysis, which is a qualitative research method, analyzes written documents in detail and in a system (Watch & Ward, 2013). The information obtained from the 11th Development Plan, the MEB strategic plan, and the 2019 and 2020 administrative activity reports were designed with document analysis. Accordingly, firstly literature review was conducted and related articles, theses, books, journals, reports, and research were investigated. Accessing resources was obtained through scientific journal indexes and databases, online search engines, catalog scanning interfaces of libraries, visits to libraries containing related works, and document requests from libraries containing related works. The obtained information was examined under headings according to their topics, also, in the suggestion, discussion, and the result parts ethical rules were followed. It can be said that there may be a long way for young adults in Turkey to development of verbal, numerical, and problem-solving proficiency rates compared to rates in OECD member countries in terms of development of abilities and sufficiencies. Although the social and economic development goals in the top policy documents in Turkey seem quite comprehensive, the harmony of the strategic plan and the activities are considered insufficient. The pandemic is seen as the most important reason for the failure of the 2020 targets.