Dindarlık algısının müslüman tüketici davranışı üzerine etkisinde gönüllü sadeliğin aracılık rolünü belirlemeye yönelik bir araştırma
Citation
Öztürk Küçük, H. & Ayyıldız, H. (2020). Dindarlık Algısının Müslüman Tüketici Davranışı Üzerine Etkisinde Gönüllü Sadeliğin Aracılık Rolünü Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , Prof. Dr. Sabri ORMAN Özel Sayısı , 426-448 .Abstract
Her şeyin metalaşmaya başladığı günümüz tüketim toplumu içerisinde Müslüman tüketici davranışları bir
merak konusu haline gelmiştir. Tüketim toplumuna karşı direnmenin zor olduğu bu dönemde tüketicilerin
dindarlık düzeylerinin tüketim davranışları üzerindeki etkisi bu çalışmanın özünü oluşturmaktadır.
Çalışmanın bir diğer amacı ise İslam dininin önemle üzerinde durduğu sade bir yaşamın (gönüllü sadelik)
aracılık etkisini araştırmaktır. Çalışmada nicel bir araştırma metodu kullanılarak, online anket aracılığı ile
Türkiye’de yaşayan 18 yaş üstü 523 tüketiciden veri toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS ve
AMOS programı kullanılmıştır. Yine değişkenlerin aracılık rolüne ilişkin etkinin hesaplanmasında Sobel
testinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, İslami dindarlık ölçeğinin ahlak boyutu
Müslüman Tüketici Davranışını açıklamada inanç ve ibadet boyutlarından daha yüksek bir açıklayıcılığa
sahiptir. Yine, ahlak boyutunun gönüllü sadelik üzerinde herhangi bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir.
Gönüllü sadelik ölçeğinin ise Müslüman tüketici davranışının özellikle israf boyutu üzerinde etkili olduğu
görülmüştür. Aracılık etkisi açısından bakıldığında ise, ibadet boyutunun bireysel israf üzerine etkisinde
sade yaşam arzusunun tam aracılık etkisi olduğu görülmektedir. Muslim consumer behavior has become a subject of curiosity in today's consumer society, where everything
begins to become commodified. When it is difficult to resist today’s consumer society, the effect of the
religious levels of consumers on consumption behavior is the essence of this study. Another aim of the
study is to investigate the mediating effect of a simple life (voluntary simplicity) which the religion of Islam
is strongly emphasized. Using quantitative research method, data were gathered by online survey applied
523 consumers over the age of 18 living in Turkey. SPSS and AMOS programs were used in the analysis
of the obtained data. The mediating role of variables also was tested by Sobel test. According to findings
from this research, the moral dimension of the Islamic religiosity scale has a higher clarification in
explaining Muslim consumer behavior than the dimensions of faith and worship. It was also determined
that moral dimension had no impact on voluntary simplicity. The voluntary simplicity scale was especially
found to have on impact on the prodigality dimension of Muslim Consumer Behavior. In terms of mediating
effect, it is seen that the desire of simple living has a full mediating effect on the impact of worship
dimension on individual prodigality