Beden işaretleri: dövme popüler bir kültür ürünü müdür?
Künye
Nar, M. Ş. (2022). Beden İşaretleri: Dövme Popüler Bir Kültür Ürünü Müdür?. Folklor/Edebiyat Dergisi. 28-4(12), 945-964.Özet
Araştırmada dövmenin popüler bir kültür ürünü olup olmadığı tartışılmaktadır. Bu
amaçla dövme yaptırmanın nedenleri ve dövme kullanımının psiko-sosyal etkileri
analiz edilmektedir. Araştırmanın örneklem grubunu Ankara ili Çankaya ilçesinde yaşayan bedeninde dövme bulunan 28 kişi oluşturmaktadır. Araştırma sahasına
2021 yılı Haziran-Ağustos ayları arasında gidilmiştir. Katılımcı grup basit ve kartopu örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Veriler toplamda 15 sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu ve katılımcı gözlem tekniği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır.
Araştırma sonucuna göre dövme yaptırma motivasyonu çeşitlilik göstermektedir.
Beğeni ve özenti, yas tutma arzusu, iletişim kurma aracı, koruyucu olduğuna inanılması, yara izini kapatma amacı, gruba uyum sağlama çabası bunlardan birkaçıdır. Dövmenin popüler bir kültür ürünü olması ise doğası gereği tartışmalıdır.
Dövmenin ağrılı bir yapım aşamasının ve iyileşme ve bakım sürecinin bulunması ile diğer popüler kültür ürünlerinden ayrılmaktadır. Süreç içinde sağlık sorunlarının yaşanabilmesi, dövmeye karşı psikolojik bağımlılık oluşabilmesi, geleneksel
algıda oluşabilecek tepkiler, meslek seçiminde yaşanabilecek zorluklar, zaman
içinde dövmenin anlamını yitirmesi gibi bireyde kaygı ve pişmanlık oluşturabilecek faktörler, dövmeye çelişkili bir tüketim kültürü öğesi olarak bakılmasına neden
olmaktadır. Ayrıca sayılı bir kitle, dövme yaptırmanın öğrenilen ve taklit edilen bir
davranış ve kimliğin yeniden inşasında belirleyici bir faktör olarak görmektedir. This research discusses whether tattoos are a product of popular culture by
analyzing the underlying reasons for getting a tattoo and the psychosocial effects of
tattoo use. The sample for this study consisted of 28 people living in the Çankaya
district of Ankara, Turkey who all had tattoos on their bodies. The study location
was visited between June and August 2021. The simple and snowball sampling
techniques helped determine the participant group. Data were collected through a
semi-structured interview consisting of 15 questions and participant observation
techniques. Data analysis was conducted using descriptive and content analysis
methods. According to the results, the motivation for getting a tattoo varied.
Some of the reasons included admiration and emulation, a period of mourning, a
means of communication, belief in a tattoo’s protective properties, covering of a
scar, and assimilation into a group. The belief that a tattoo is a product of popular
culture is controversial in nature. Tattooing differs from other manifestations of
popular culture in that it has a painful construction phase as well as a healing and
maintenance process. However, various factors may cause anxiety and regret in
the individual, such as experiencing health problems in the process of getting the
tattoo, psychological dependence on tattooing, reactions that may occur due to
societal perceptions, difficulties in choosing a profession, or the tattoo losing its
meaning over time. Ultimately, the tattoo may be viewed as an element that is
contradictory to consumer culture. Tattooing is perceived as a learned and imitated
behavior by a significant audience and as a determining factor in the reconstruction
of identity