Türkiye ormancılık sektörünün finansmanında kullanılan bütçelerin Orman Genel Müdürlüğü özelinde irdelenmesi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-ShareAlike 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/Date
2019Metadata
Show full item recordCitation
Yeşilyurt, E , Türker, M . (2019). Türkiye ormancılık sektörünün finansmanında kullanılan bütçelerin Orman Genel Müdürlüğü özelinde irdelenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi , 20 (2) , 254-261 . DOI: 10.17474/artvinofd.536590Abstract
Ormanların ekim ya da dikim yoluyla tesis edilmesi, her türlü zararlılara, orman yangınlarına ve yasa
dışı müdahalelere karşı korunması, geliştirilmesi, bakımı, ıslahı, gençleştirilmesi ve ormanlardan çok
yönlü ve sürekli olarak faydalanılması gibi ormancılık faaliyetlerinin gerçekleştirilebilmesi için
finansman gerekli olmaktadır. Ormanlar ekonomik olarak doğrudan gelir sağlamayan birtakım faydalar
da sağlamaktadır. Ormanların ekolojik, sosyal ve koruyucu fonksiyonlarının sağladığı faydaların pazar
değerinin hesaplanması oldukça zordur. Bu nedenlerle ormancılığın finansmanı bütçe kaynaklarından
ayrılan paylarla da yürütülmeye çalışılmaktadır. Bu çalışma ile Orman Genel Müdürlüğü temelinde
kullanılan bütçelerin gereği ve bu bütçelerin Orman Genel Müdürlüğü finansmanındaki paylarının
yüzde çözümlemeleri yardımıyla hesaplanması ve mal ve hizmet üretimindeki etkinliğinin
değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte, çalışmada Orman Genel Müdürlüğü 2013, 2014
ve 2015 yıllarına ait döner sermaye bütçesi ve özel bütçe verileri kullanılmıştır. Yapılan yüzde
çözümlemeleri neticesinde; çalışma yıllarını kapsayan üç yılın ortalamasına göre; Orman Genel
Müdürlüğü toplam bütçe kaynağının %51’ini işletme yönetimi ve pazar gereklerine göre işleyen döner
sermaye bütçesi oluştururken, %49’unu ise kamu yönetimi ve yararını esas alan özel bütçenin
oluşturduğu görülmüştür. Çalışma yıllarının ortalamasına göre; Orman Genel Müdürlüğü bütçe
kaynağının çoğunluklu kısmını oluşturan döner sermaye bütçesini oluşturan; brüt satışlar, diğer
faaliyetlerden olağan gelir ve karlar ve olağan dışı gelir ve karlar alt kalemlerin döner sermaye bütçesi
toplam geliri içindeki ağırlıkları sırasıyla %97.1, %1.5 ve %1.4 olarak belirlenmiştir. Bunun yanında, özel
bütçeyi oluşturan öz gelirler ve genel bütçeden ayrılan paylar alt kalemlerinin özel bütçe toplam geliri
içindeki ağırlıkları sırasıyla %50.3 ve %49.7 olarak tespit edilmiştir. Bu çalışma ile ormancılık
sektörünün ekonomik sürekliliğini sağlayabilmesi noktasında ormancılık sektörüne genel bütçeden
aktarılan payların artması gerekmekte gibi öneriler getirilmiştir. Financing is required for forestry activities such as the protection against all kinds of pests, forest fires
and illegal interventions, establishment, development, maintenance, rehabilitation and rejuvenation of
forests through sowing or planting and versatile and continuous utilization of forests. Forests also
provide some economic benefits that do not directly lead to income. Calculation of the market value of
the benefits provided by the ecological, social and protective functions of forests is very difficult. For
these reasons, the financing of forestry is being tried to be carried out with the shares allocated from
the budgetary sources. The purpose of this study to determine the necessity of the budgets used on
the basis of General Directorate of Forestry, calculation of the share of these budgets in General
Directorate of Forestry financing with the help of percentage solutions and evaluation of the effect of
production of goods and services of these budgets. However, the revolving capital budget and special
budget data for General Directorate of Forestry 2013, 2014 and 2015 were used.As a result of the
percent analysis; according to the average of three years covering the working years; While the
revolving capital budget, which processes according to business management and market
requirements, created 51% of General Directorate of Forestry total budget resources, special budget
based on public administration and benefit constitutes 49% of its. The ratios of the revolving capital
budget sub-items which gross sales, ordinary income and profits from other activities, and
extraordinary income and profits, within the revolving capital budget total income were determined as
97.1%, 1.5% and 1.4%, respectively. The ratios of the special budget sub-items which self-income and
shares allocated from the general budget, within the special budget total income were determined as
50.3% and 49.7%, respectively. With this study, it was suggested such as the shares transferred to the
forestry sector from the general budget should be increased in order to ensure the economic
sustainability of the forestry sector.
Source
Orman Fakültesi DergisiVolume
20Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: