Analysis of 4th grade social studies coursebook according to various readability formulas
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/Tarih
2017Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Ulu Kalın, Ö , Aydemi̇r, A . (2017). Analysis of 4th grade social studies coursebook according to various readability formulas . Studies in Educational Research and Development , 1 (1) , 83-108 . Retrieved from http://serd.artvin.edu.tr/tr/pub/issue/31977/350495Özet
Anadilinin temel etkinliklerinden biri olan okuma becerisi, bireyin okul yaşamında ve
toplumsallaşmasında önemli bir yere sahiptir. Öğrencilere yetkin bir okuma becerisinin
kazandırılması çalışmalarında, okuma sürecinde kullanılacak metinlerin seçiminde bazı ölçütlerin
göz önünde bulundurulması gerekir. Bu ölçütlerden biri de okunabilirliktir. Okunabilirlik
formülleri metnin gözlenebilen dilsel özelliklerinden yola çıkarak metinleri okuma zorluklarına
veya kolaylıklarına göre aşamalı olarak sınıflandırmayı amaçlayan kestirim araçlarıdır. Ders
kitaplarının en önemli özelliği, öğrencilerde bir bilim alanına ilişkin ilk algılama ve
kavramsallaştırmaların, bilgi altyapısının, beceri kazanımının çerçevesini oluşturmalarıdır. Ders
kitabının okunabilirliğinin seviyeye uygun olması, konuların öğrenciler açısından kolay
anlaşılmasını sağlayacaktır. Çalışmada dört farklı yayınevine ait ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler
ders kitabının okunabilirliğinin ölçülmesi ve hedef yaş kitlesine uygun olup olmadığı
saptanmıştır. Araştırmanın modeli doküman incelemesine dayalı betimsel bir çalışmadır. MEB
Yayınevi ve özel yayınevleri tarafından hazırlanan ders kitaplarından seçilen metinler üzerinde
Felsch Okuma Kolaylığı Okunabilirlik Formülü, SMOG Okunabilirlik Formülü, Gunning Zorluk
Göstergesi, Fry Grafik okunabilirlik formülü, Ateşman tarafından Türkçe için geliştirilen
Okunabilirlik Formülü uygulanmıştır. Bu formüllerin yanı sıra 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders
kitaplarının okunabilirliğinin araştırılmasında uluslararası geçerliliğe sahip CLOZE test prosedürü
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Artvin Merkez ilçedeki tüm ilkokulların4. sınıf
öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın sonucunda Ateşman tarafından Türkçe için geliştirilen
okunabilirlik formülü dışında diğer formüllerden elde edilen sonuçlar ders kitaplarının hedef
kitleye uygun olmadığını ortaya çıkarmıştır. Ateşman tarafından Türkçe için geliştirilen
okunabilirlik formülü sonuçlarına göre ise 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarının orta güçlük
düzeyinde olduğu saptanmıştır. Reading ability, that one of the basic activities of native language, has an important role in
individual’s school life and socialization. Some measures should be taken into consideration for
students to gain a competent reading ability and for choosing texts which will be used in reading
process. Readability is one of these measures. Readability formulas are estimation tools that for
gradually classifying the text in terms of its difficulty or easiness based on text’s observable
lingual features. The most important feature of the course books is constructing the framework of
gaining ability, basis of knowledge, perceptions and conceptualization regarding a scientific field
for students. The suitability of the course book to the level will provide understanding the
subjects easily for students. In the study, readability and suitability to the target age group of
primary school 4th grade social studies course books, that belongs to seven different publishers,
was determined. Descriptive model that based on document review was used for the study. Felsch
Reading Easiness Readability Formula, SMOG Readability Formula, Gunning Difficulty
Indicator, Fry Graphic Readability Formula, and the readability formula which was developed by
Ateşman for Turkish were applied on the texts was chosen from course books that were published
by both MEB Publishing and private publishing companies. As well as these formulas, for
researching the readability of 4th grade social studies course books, CLOZE test procedure, which
has and international validity, was used. Sample of the study is consisted of all 4th grades from all
schools of central county of Artvin. At the end of the study, it was found that according to all
formulas course books is not suitable for target population for all class level except for the
formula which developed for Turkish by Ateşman. According to the Ateşman’s formula course
books’ difficulty level is medium.
Kaynak
Studies in Educational Research and DevelopmentCilt
1Sayı
1Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: