Determination of the effectiveness of Istanbul strait-blue belt movement project
Künye
Kutlu, Ö., Babadoğan, M. C., Kumandaş-Öztürk, H., & Altındaş, Ö. (2018). Determination of the Istanbul Strait Blue Belt Movement Project Effectiveness. Turkish Journal of Education, 7(1), 1-17.Özet
The purpose of this study is to improve students' knowledge and awareness regarding the scale of pollution that has engulfed the Istanbul Strait as well as the general threats faced by the ecosystem. Towards this end, 2310 1-12 grade students were sampled from schools in Istanbul to serve as study participants. To collect the research data, two different instruments namely Personal Information Questionnaire and Information Tests developed by the researchers were used. When the data collected with the questionnaire was examined, it was observed that students' knowledge concerning marine pollution generally came from their teachers and the Internet. Students who took most information from the Internet were those in the high school. The least source of information to students however was civil society organizations. With respect to the courses at school, the students reported taking most information regarding pollution of the sea from their science and social studies' textbooks. When it comes to the results obtained using the tests administered, it was observed that the average scores for posttest were higher than the average scores for pretest across all the levels. In order to examine whether or not the difference between the posttest average scores and the pretest average scores is significant, a t-test analysis was performed; and the results revealed that across all the levels, the differences observed between the average scores for posttest and pretest are significant. These findings and results provide concrete supports for the success of the educational training implemented in the study. Bu çalışmanın amacı öğrencilerin İstanbul Boğazı’ndaki deniz kirliliğine ve ekosistemin karşılaştığı
tehditlere yönelik bilgi ve farkındalık düzeylerini geliştirmektir. Çalışma İstanbul ilindeki 1-12. sınıf
düzeyinde öğrenim gören 2310 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Çalışmanın verileri araştırmacılar
tarafından geliştirilen kişisel bilgi anketi ve bilgi testleriyle toplanmıştır. Anketten elde edilen bulgular
incelendiğinde, öğrenciler deniz kirliliğiyle ilgili çoğunlukla öğretmenlerinden ve internetten bilgi
aldıklarını belirtmişlerdir. İnternetten bilgi alma oranı en yüksek olan grup lise öğrencilerdir.
Öğrencilerin en az bilgi edindikleri kaynak ise sivil toplum kuruluşlarıdır. Öğrenciler denizlerin
kirlenmesiyle ilgili daha çok fen ve sosyal bilgiler derslerine ait kitaplardan bilgi aldıklarını ifade
etmişlerdir. Bilgi testi sonuçlarına göre tüm gruplarda son test puan ortalamaları ön test puan
ortalamalarından yüksek bulunmuştur. Ön test ve son test puan ortalamaları arasındaki farkın
manidarlığını test etmek amacıyla yapılan ilişkili örneklemler için t-testi sonucunda; her bir sınıf düzeyi
için ön test ve son test puanlar arasında manidar bir farklılık olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular
ve sonuçlar, yürütülen eğitimin başarısını destekler niteliktedir