Rousseau’s view of human nature and values education
Künye
Tüfenkçi, S., Çetin, M. (2017). Rousseau’s view of human nature and values education. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(32), 487-506 . https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.378974Özet
Rousseau considers human nature and everything arising from this nature as good as their
original instances. Therefore, education should reveal the positive emotions in human nature,
rather than to sculpt them. Rousseau’s thoughts in Emile, have been a great influence on the
educators, especially on the values education approaches of modern education. In this article,
we examine Rousseau’s negative education approach which acknowledges that human nature
is merely good; and the importance of negative education has been discussed in the context of
values education. In this context Rousseau’s original point of view on human nature has been
examined in terms of its starting point, basic claims and main concepts. Rousseau’s approach to
education and Rousseauian negative education concept were also discussed in terms of values
education in the article. And finally, the article concludes dealing with the importance of negative
education in today’s values education. Rousseau, insan doğasını ve bu doğadan kaynaklanan her şeyi ilk haliyle iyi kabul eder. Bu
nedenle eğitimin insan doğasını törpülemeye dönük olmaması, insan doğasındaki olumlu
duyguları açığa çıkarması gerektiği üzerinde durur. Rousseau’nun Emile adlı eserinde dile
getirdiği bu düşüncelerin eğitimciler üzerinde büyük etkisi olmuş, özellikle modern eğitim
yaklaşımlarının değer eğitimi anlayışlarına yön vermiştir. Bu makalede insan doğasının salt iyi
olduğunu kabul eden Rousseau’nun negatif eğitim yaklaşımı incelenmiş, negatif eğitimin değerler
eğitimi açısından önemi tartışılmıştır. Bu bağlamda Rousseau’nun özgün insan doğası anlayışı,
çıkış noktası, temel iddiaları ve ana kavramları açısından irdelenmiştir. Rousseau’nun eğitim
anlayışının değerler eğitimi açısından önemi ve Rousseaucu negatif eğitim anlayışının değerler
eğitimine yansımaları da makale kapsamında ele alınmış, sonuç bölümünde negatif eğitim
anlayışının günümüz değerler eğitimi açısından önemi tartışılmıştır.