Duygusal zekânın bireysel yaratıcılık üzerindeki etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracı rolü
Özet
Bu çalışmanın temel amacı öğretmenlerin duygusal zekâlarının, bireysel yaratıcılıkları üzerindeki etkisinde, örgütsel özdeşleşmelerinin aracı rolünün incelenmesidir. Ayrıca öğretmenlerin demografik özelliklerinin, araştırma değişkenleri açısından fark gösterip göstermediğinin incelenmesi de bu çalışmanın amaçları arasında yer almaktadır. Alanyazın incelendiğinde duygusal zekânın, bireysel yaratıcılık üzerindeki etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracı rolünü inceleyen herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Dolayısıyla bu çalışmanın ilgili alanyazına pozitif bir katkı sağlayacağı beklenmektedir. Ayrıca bu çalışmada katılımcıların demografik özelliklerinin, araştırma değişkenleri açısından fark gösterip göstermediği de incelenmektedir. Bu yönüyle de alanyazına daha fazla katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın örneklemini Adana il sınırları içerisinde faaliyet gösteren, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan toplam 420 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analiz edilmesinde SPSS istatistiksel paket programı ve SPSS istatistiksel paket programına ilave edilen Process Makro v3.4 programı kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde, duygusal zekânın bireysel yaratıcılık üzerindeki etkisinde, örgütsel özdeşleşmenin aracı rolünün olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışma kapsamında duygusal zekânın ve örgütsel özdeşleşmenin, medeni duruma göre farklılık gösterdiği, evli olan katılımcıların, duygusal zekâ ve örgütsel özdeşleşme düzeylerinin, bekâr olan katılımcılara göre biraz daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan bireysel yaratıcılığın ise sadece çalışma süresine göre farklılık gösterdiği, diğer demografik özelliklere göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Son olarak bu çalışmada, araştırmanın sınırlılıklarına, varsayımlarına ve gelecekte yapılacak çalışmalara yönelik önerilere de yer verilmektedir. The main purpose of this study is to examine teacher's the mediating role of organizational identification in the effect of emotional intelligences on individual creativity. In addition, it is among the aims of this study to examine whether the demographic characteristics of teachers differ in terms of research variables. When the literature is examined, there is no study investigating the mediating role of organizational identification in the effect of emotional intelligence on individual creativity. Therefore, this study is expected to contribute positively to the related literature. In addition, whether the demographic characteristics of the participants differ in terms of research variables is also examined in this study. In this respect, it is thought that it will contribute more to the literature. The sample of the study consists of 420 teachers working in the schools affiliated to the Ministry of Education, operating within the provincial borders of Adana. SPSS statistical package program and Process Macro v3.4 program added to SPSS statistical package program were used to analyze the data obtained within the scope of the research. As a result of the analyzes it was concluded that organizational identification has a mediating role in the effect of emotional intelligence's on individual creativity. In addition, it has been determined that emotional intelligence and organizational identification differ according to marital status, and the level of emotional intelligence and organizational identification of married participants is slightly higher than that of single participants. On the other hand, it has been detected that individual creativity differs only according to working time, not according to other demographic characteristics. Finally, in this study, the limitations of the research, its assumptions and suggestions for future studies are also included.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMs6wrGUVM5TtomOfP6RkZrMrx2NVsmjAs0b6yFtxjNTsohttps://hdl.handle.net/11494/3007