Bu bölümdeki koleksiyonlar

Güncel Gönderiler

  • Kötülüğün sıradanlığı karşısında özerk birey 

    Başok Diş, Sebile (Hamdi BRAVO, 2017)
    Yirminci yüzyılda insan aklına ve ahlaki ilerleme inancına duyulan güveni sarsacak pek çok olay yaşanmıştır. Sovyetler Birliği’nde ve Çin’de devrim adına uygulanan şiddet, Yahudilere uygulanan soykırım, Amerikalıların ...
  • Para vakıfları temelinde Osmanlı finans felsefesi: Sofyalı bali örneği 

    Görkaş, İrfan; Kayahan, Cantürk (Dumlupınar Üniversitesi, 2017)
    Bu çalışmada Bali Efendi’nin Osmanlı dönemi finans problemine bakışı ve onun görüşlerinden hareketle Osmanlı finans felsefesinin tespiti üzerine bir giriş denemesi yapılmaktadır. Bali Efendi, yaşadığı dönemde cereyan eden ...
  • Kopula üzerine 

    Çiçekdağı, Caner (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2016)
    Dilbilgisinde “kopula” veya “koşaç” olarak adlandırılan ögenin özellikle mantıkta önermesel yapıları oluşturmada ve yargı bildirmede önemli bir işlevi vardır. Ancak kopulanın varoluşsal/varlıksal işlevinin mi, yoksa ...
  • Farabi'nin insan tasavvuru 

    Görkaş, İrfan (Atatürk Üniversitesi, 2013)
    In this article, we will discuss the human conceptions of Farabi and try to show his human imaginations. We will detect Farabi's human conceptions, using his human concepts and definitions. ln summary, specifically, Farabi's ...
  • İbn Sînâ' da aşk ve varlık 

    Göz, Kemal (Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2011)
    Felsefe insanı hakikate götüren bir yoldur. Düşünce tarihimizde birçok mütefekkirimizin etkilerinin hâlâ devam ettiğini görmekteyiz. Bunlardan İbn Sina Batı dünyası tarafından da çok iyi bilinen bir bilim adamımızdır. O ...
  • D. Z. Phillips'de kötülük problemi 

    Türkben, Yaşar (Felsefe dünyası, 2011)
    Phillips teizmin kötülük problemi ile ilgili ifadelerinin felsefi birer önerme olarak görülmemesi gerektiğini iddia etmektedir. Böyle görülmesi durumunda Tanrının kadir-i mutlak ve sonsuz iyilik sahibi olması ile kötülüğün ...
  • Erol Güngör'ün vicdan anlayışı 

    Türkben, Yaşar (Atatürk Üniversitesi, 2010)
    Vicdanın mahiyeti ile ilgili olarak değişik görüşler ileri sürülmektedir. Bazı düşünürler vicdanın doğuştan geldiğini, buna karşın bazıları da onun sonradan kazanıldığını iddia etmektedir. Erol Güngör, vicdanın sonradan ...
  • Tarih yazıcılığından tarih felsefesine: Mehmet Ârif’in “Muhâkemeli Tarih” Anlayışı 

    Görkaş, İrfan (Selçuk Üniversitesi, 2010)
    Mehmet Ârif, 19.yüzyılda yaşamış bir Erzurumludur. Osmanlı askerî tarih yazarlarımızdan birisidir. O, sadece “vukuat”ı yazmamış, aynı zamanda “vukuat”ı bizatihi yaşamıştır. Görevi sırasında yaşadığı “tecrübeler”ini, bir ...
  • Ahmet Mithat Efendi ve "hikmet-i cedide" 

    Görkaş, İrfan (Atatürk Üniversitesi, 2010)
    Bu yazıda, Ahmet Mithat Efendi’nin “yeni hikmet”e bakışı ele alınmaktadır. Ahmet Mithat Efendi, “velud” bir yazardır. O, hem gazete yayınlar, hem gazetede yazı yazar. Ayrıca üniversitede (Darulfünun) felsefe dersleri verir. ...
  • Nurettin Topçu'ya göre Spinoza'nın hürriyet anlayışı 

    Türkben, Yaşar (Atatürk Üniversitesi, 2010)
    Nurettin Topçu, çağdaş Türk Düşünürlerindendir. Onun düşüncesinde ‚özgürlük önemli bir yer tutmaktadır. O bazı filozofların özgürlük anlayışını eleştirmektedir. Onun özgürlük düşüncesini eleştirdiği filozofların başında ...
  • Logical structure of the concept of 'particular' and ıts uses in Turkish 

    Çiçekdağı, Caner (Beytulhikme Felsefe Çevresi, 2018)
    Turkish words such as "bazi" (some), "en az bir" (at least one) and "birkag" (a few) show a particular extension and indicate a partial loading to the subject of the sentence. This situation, which seems simple at first ...