Özel Eğitim Bölümü Koleksiyonu
Recent Submissions
-
Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazılı ürünlerinin okunabilirlik ve okunaklılık açısından incelenmesi
(2023)Özel Öğrenme güçlüğü, okul çağındaki çocuklarda en sık görülen yetersizlik türüdür. Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazılı anlatımlarında bir takım problemler vardır, bu problemlerden bazıları yazılan ürünlerin ... -
Türkçe eğitimi alanında üstün yetenekli öğrenciler konusunda yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri
(2023)Bu çalışmada, üstün yetenekli bireylere ilişkin Türkçe eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin betimsel içerik analizi yöntemi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda YÖK veri tabanında erişim izni ... -
Covid-19 döneminde zihin yetersizliği olan öğrencilerin deneyimleri hakkında ailelerin görüşleri
(Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Covid-19 virüsü tüm dünyada yayılan bir pandemi haline gelmiş ve milyonlarca insanın hayatını olumsuz yönde etkilemiştir. Bu çalışmanın amacı zihin yetersizliği olan öğrencilerin Covid-19 sürecindeki yaşantılarının ... -
Okuma güçlüğü olan öğrencilerin öykü yazma becerilerinin gelişimsel bakış açısıyla incelenmesi
(Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Bu çalışmada okuma güçlüğü olan öğrencilerin öykü yazma becerileri gelişimsel bakış açısıyla öykü elementleri, biçimbirim bilgisi ve sözcük dağarcığı bakımından karşılaştırılmalı olarak incelenmiştir. Çalışmada okuma güçlüğü ... -
What do theses and dissertations tell us about learning disabilities?
(Informascope, 2022)The purpose of this study was to descriptively analyze theses and dissertations written “on learning disabilities. In line with this purpose, keywords such as “specific learning disability”, “specific learning disorder”, ... -
Zihin yetersizliği olan öğrencilere akıcı okuma öğretimi üzerine yapılan araştırmaların incelenmesi
(Kocaeli Üniversitesi, 2022)Akıcı okuma, okuduğunu anlama gibi daha üst düzey okuma becerilerinin kazanılması için gerekli bir beceridir. Geçmiş çalışmalar zihin yetersizliği olan öğrenciler için akıcı okuma becerilerinin öğretiminin öncelik ... -
Examining preschool picture storybooks about individuals with special needs
(Ankara Üniv, 2022)Abstract Introduction: There is a need for awareness raising activities from the preschool period about individuals with special needs. Children's literature offers opportunities to enrich and deepen these studies. Examining ... -
Inclusive knowledge production at an elementary school through family-school-university partnerships: A formative intervention study
(Elsevier, 2021)Students from racially minoritized backgrounds have been disproportionately subject to exclusionary school discipline in the United States. Utilizing cultural-historical activity theory and the formative intervention ... -
Repeated school suspensions: who receives them, what reasons are given, and how students fare
(Sage Publications, 2021)Although out-of-school school suspensions have been correlated with negative school outcomes, they are still a common formal response given to students whose behavior is deemed problematic. Being suspended multiple times ... -
Reading outcomes of students with intellectual disability on statewide assessments
(Sage Publications, 2021)Education laws in the U.S. hold schools accountable for including students with intellectual disability on statewide reading assessments. Students with intellectual disability have been taking general or alternate reading ... -
Inclusive future making: building a culturally responsive behavioral support system at an urban middle school with local stakeholders
(Routledge, 2021)This article presents a formative intervention study, called Learning Lab that facilitated the collective design of a culturally responsive behavioral support system at an urban middle school in the United States. Learning ... -
Reading comprehension interventions for students with intellectual disability: A systematic literature review
(Ankara Universty, 2020)The purpose of this literature review was to examine the characteristics of reading comprehension interventions implemented for students with intellectual disability (ID). Electronic databases were searched to identify ... -
The effectiveness of behavior-focused alternative middle schools for students with disabilities
(Sage Publications, 2019)Behavior-focused alternative schools serve students who are identified by school personnel as exhibiting behavior difficulties, often coupled with low academic achievement. Students can be referred to behavior-focused ...