Social media, smart phone and future human resources profile of organizations: Z generation
Künye
Sözbilir, F. (2018). Social media, smart phone and future human resources profile of organizations: Z generation.Journal Of Organizational Behavior Research, 3(1), 104-123.Özet
Social media and smartphones are the means of information that today’s students, described as Z generation, use
intensively. This study aims to examine the relationship between social media, duration of usage and smartphone addiction
dimensions: addiction proneness and addiction at the same time their impact on Z generation. In addition, it is aimed to
provide recommendations, based on the addiction caused by overusing social media and smartphone and their impact on Z
generation. In this empirical study, the data on perceptions concerning social media usage and smartphone addiction was
gathered by means of a questionnaire from 6427 participating students at all high schools in Artvin in Turkey. Data were
subjected to content analysis with SPSS 24.0 software and presented in tables. The findings showed that the relationship
between duration of social media usage and smartphone addiction dimensions: addiction proneness and addiction. At the
other hand it is determined that that the more duration of social media used, the more smartphone addiction (addiction
proneness and addiction). Sosyal medya ve akıllı telefon Z kuşağı olarak tanımlanan günümüz öğrencilerinin yoğun bir şekilde kullandığı bilişim
araçlarıdır. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya kullanımı, kullanım süresi ve akıllı telefon bağımlılığının boyutları olan
bağımlılık eğilimi ve bağımlılık arasındaki ilişkiyi aynı zamanda Z kuşağına etkisini incelemektir. Bununla birlikte yoğun
sosyal medya ve akıllı telefon kullanımının yol açtığı bağımlılığın Z kuşağına etkisi ile ilgili öneriler sunmaktır. Bu alan
çalışmasında, Artvin ili ve ilçelerindeki bütün liselerde öğrenim gören öğrencilere anket yoluyla elde edilen 6427 adet anket
yardımıyla sosyal medya kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı algılarına ilişkin veriler toplanmıştır. Elde edilen verilerin
içerik analizi SPSS 24.0 programı ile yapılarak tablolar halinde sunumu yapılmıştır. Elde edilen bulgular, sosyal medya
kullanımı, kullanım süresi ve akıllı telefon bağımlılığının boyutları; bağımlılık eğilimi ve bağımlılık arasında olumlu ve
anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Sosyal medya kullanımı, kullanım süresi arttıkça akıllı telefon bağımlılığı eğilimi
ve bağımlılığının da arttığı belirlenmiştir.