Yerel yönetimler için karbon ayak izinin belirlenmesi: Ümraniye Belediyesi örneği
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Tarih
2020Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Gürsoy Haksevenler, B , Çelik Onat, G , Akpınar, B , Bedel, T . (2020). Yerel Yönetimler İçin Karbon Ayak İzinin Belirlenmesi: Ümraniye Belediyesi Örneği . Doğal Afetler ve Çevre Dergisi , 6 (2) , 319-333 . DOI: 10.21324/dacd.639370Özet
Bugün olumsuz etkileri ile karşı karşıya olduğumuz küresel ısınmanın azaltılması yönünde uluslararası, ulusal, bölgesel ve yerel
düzeyde önlemler alınması yoluna gidilmektedir. Küresel ısınmanın büyük ölçüde kentleşmeden ve kentlerden kaynaklanması, yerel
yönetimlere önemli sorumluluklar yüklemektedir. Bu çalışmada İstanbul’un ilçelerinden hızlı bir şekilde gelişmekte olan ve önemli bir
nüfusu barındıran Ümraniye ilçesi pilot bölge olarak seçilmiştir. İlçe sınırları içerisinde yer alan konutlar, sanayiler, ticarethaneler
ve resmi kurumlar (hastane, okul, vb.) ile ulaşım kaynaklı karbon ayak izinin belirlenmesinin yanı sıra Ümraniye Belediyesinin kendi
faaliyetlerinden kaynaklanan karbon ayak izi de belirlenmiştir. Bu kapsamda ilgili kurumlardan toplanan 2017 yılı doğalgaz ve elektrik
tüketim verileri ile toplu taşıma ve özel araçların güzergah, sayı, yakıt cinsi ve tüketimleri dikkate alınmıştır. Elde edilen sonuçlardan,
karbon ayak izinin bu kaynaklar arasında konutlarda %43, ticarethane ve resmi kurumlarda %35, ulaşımda %16, sanayide %4 ve dış
ortam aydınlatmalarında %1 olarak dağıldığı gözlenmiştir. Bu kaynaklardan özellikle ticarethaneler ve resmi kurumlar (%29) ile
konutlarda (%22) elektrik kullanımının etkisinin büyük olduğu belirlenmiştir. Ulaşımda özel araç kullanımının etkisinin (%50), toplu
taşımaya (%12) göre oldukça yüksek olduğu tespit edilmiştir. Belediyenin kendi faaliyetlerinden kaynaklanan karbon ayak izinin ise
toplam içinde %3 oranla düşük bir paya sahip olduğu belirlenmiştir. İlçede kişi baına düşen emisyon 2,55 ton CO2/kişi olarak
hesaplanmıştır. Since the World is facing with detrimental effects of the global warming, some precautions are needed to be taken at international,
national, regional and local levels. The fact that global warming originates mostly from urbanization and cities imposes serious
responsibilities for local governments. In this study, Ümraniye which is a rapidly developing and populous district was chosen as the
pilot area. The carbon footprint of transportation, housing, industry, public institutions (hospitals, schools, etc.) within the district was
investigated. Also the carbon footprint of Ümraniye Municipality's own activities was calculated. In this context, the data of natural
gas and electricity consumption as well as the route, number, fuel type and consumption of public transport and private vehicles,
collected from related institutions for 2017 were taken into consideration. According to the obtained results, the carbon footprint in
the district came from housing, business and public institutions, transportation, industry at the rate of 43%, 35%, 16%, 4% respectively.
Among all, it was determined that especially the effect of the electricity consumption in business and public institutions (29%) and
housing (22%) were major for the carbon footprint. It was found that the impact of private vehicle use (50%) was quite high compared
to public transport (12%). The carbon footprint resulting from the municipality's own activities has a low share of 3% in total. The
carbon footprint per person in the district was calculated as 2.55 tonne CO2/capita.
Kaynak
Doğal Afetler ve Çevre DergisiCilt
6Sayı
2Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: