2013 yılı fen bilimleri öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş bloom taksonomisine göre analizi ve değerlendirilmesi
Künye
Zorluoğlu, S , Şahintürk, A , Bağrıyanık, K . (2017). Analysis and Evaluation of Science Course Curriculum Learning Outcomes of the Year 2013 According to the Revised Bloom Taxonomy . Bartın University Journal of Faculty of Education , 6 (1) , 1-15 . DOI: 10.14686/buefad.267190Özet
Çalışmada, 2013 yılı Fen Bilimleri Öğretim Programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine
göre hangi düzeyde olduğu ve nasıl bir eğilim gösterdiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla Fen Bilimleri
Öğretim Programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmiş ve sınıflanması yapılmıştır.
Çalışma doküman incelemesi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 2013 yılında yayınlanan Fen Bilimleri
Dersi Öğretim Programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre nasıl bir eğilim gösterdiğini ortaya
koymak amacıyla yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analizi yapılmıştır. Bu amaçla Fen Bilimleri Dersi Öğretim
programında yer alan 330 kazanım incelenmiştir. Verilerin analizinde güvenirlik hesaplaması yapılmış ve güvenirlik
katsayısı .88 bulunduğundan analizin güvenilir olduğu düşünülmüştür. Analiz bulgularına göre bilgi boyutunda: en
çok kavramsal bilgi düzeyinde kazanıma yer verildiği, en az ise üstbilişsel bilgi düzeyinde kazanıma yer verildiği;
bilişsel süreç boyutunda: en çok anlama düzeyinde kazanıma, en az ise değerlendirme düzeyinde kazanıma yer
verildiği belirlenmiştir. Fen Bilimleri Öğretim Programı kazanımlarında üst düzey bilişsel süreç boyutlara yeteri kadar
yer verilmediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca bilgi boyutu basamaklarında kazanımların homojen dağılım göstermediği ve
öğrenci öğrenmelerini aktif kılıcı üst düzey bilgi boyutuyla ilgi kazanımlara ağırlık verilmediği sonucu çıkmıştır. In this study, it is aimed to find out the learning outcome in science course curriculum that was
started to applied in 2013, being at which level and how its tendency according to revised bloom taxonomy. For this
purpose, the learning outcome in science course curriculum have been examined and classified on the basis of
Revised Bloom Taxonomy.
The study has been conducted using the method of document analysis. The learning outcome of science
course curriculum that have been analyzed according to revised Bloom Taxonomy with the aim of finding out the
tendency of the learning outcome to the revised Bloom Taxonomy. For this purpose, the 330 learning outcome
placing in the science course program have been examined. The Reliability computing has been made in the analysis
of data and because the reliability co-efficient .88 it is considered that the analysis is reliable. According to the
analysis results it has been defined that in knowledge dimension: the most learning outcome are given in the
conceptual knowledge, the least learning outcomes are given in the metacognitive knowledge; in Cognitive
processes dimension the most learning outcome are given at the level of understanding, the least learning outcome
are given at the level of the evaluation. It has been found out that the senior cognitive process dimensions have not
been taking place adequately in the learning outcome of science course curriculum. Furthermore, it has been
induced that there has not been a homogenous distribution of the learning outcome at the cognitive dimension
step and there has not been a focus on the learning outcome that are related to the senior cognitive dimension,
activating e learnings of students.