Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı kuramın 5E modeline uygun etkinlikler tasarlarken ve uygularken karşılaştıkları sorunlar
Citation
Metin, M., & Özmen, H. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı kuramın 5E modeline uygun etkinlikler tasarlarken ve uygularken karşılaştıkları sorunlar. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 94-123.Abstract
Bu araştırma, öğretmen adaylarının yapılandırmacı kuramın 5E modeline uygun etkinlikleri tasarlarken
ve uygularken karşılaştıkları sorunları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma Artvin Çoruh Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği üçüncü sınıfta öğrenim gören yirmi beş öğretmen adayıyla, 2007–2008 yılı
bahar döneminde Fen Bilgisi Öğretimi-II dersi uygulamaları kapsamında yürütülmüştür. Araştırmada nitel
araştırma metodu kullanılmıştır. Çalışma üç aşamada tamamlanmıştır: İlk aşamada; öğretmen adaylarına
ilköğretim 5. sınıf Fen ve Teknoloji dersi konularıyla ilgili kazanımlar verilerek 5E modeline uygun etkinlik
tasarlamaları, ikinci aşamada tasarladıkları etkinliği sınıfta uygulamaları istenmiş ve araştırmacılardan birisi
tarafından gözlenmiştir. Son aşamada ise; araştırmacılar öğretmen adaylarıyla yarı yapılandırılmış görüşme
yapmıştır. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmen adaylarının zamanı etkin kullanamama, 5E
basamaklarını tam uygulayamama, sınıf disiplinini sağlayamama, günlük hayatla ilişkilendirememe, öğrencilerin
ilgilerini çekememe ve nasıl değerlendirme yapacağını bilmeme gibi sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiştir. This study aimed to determine difficulties of student teachers in developing and implementing
teaching activities based on 5E model in constructivist approach. Thus, it was carried out in the context of
Science Teaching II practices course in spring semester of 2007-2008 academic year. The sample group of the
study consisted of 25 junior student-teachers at the Department of Classroom Teacher Education in Faculty of
Education at Artvin Çoruh University. In the study, a qualitative research design was used, and it was
implemented in three steps. In the first step, the pre-service teachers were given standards which were about fifth
class Science and Technology course; then, they were asked to prepare an activity appropriate for 5E model. In
the second step, they were asked to carry out those activities, and observations were carried out by one of the
researchers. In the last step, semi-structured interviews were carried out with them. In the result of the study, the
following problems were determined. The student-teachers were unable to use time effectively, to provide the
classroom’s discipline, to apply the stage of the 5E model, to relate the concepts with daily life situation, to
know how to evaluate appropriately and to attract attention of students.