• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi

Thumbnail

View/Open

yuksel_gunduz.pdf (182.2Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2010

Author

Gündüz, Yüksel

Metadata

Show full item record

Citation

Gündüz, Y. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23.

Abstract

Araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin, ilköğretim müfettişlerinin, rehberlik, teftiş ve olumlu duygular geliştirmelerine ilişkin tutumlarını belirlemeye çalışmaktır. Araştırmanın evrenini, 2008–2009 eğitim-öğretim yılında İstanbul İli Bağcılar İlçesinde bulunan 54 ilköğretim okulunda görevli 3440 yönetici (n=268) ve öğretmen (n=3172) oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise, evrenden “oransız elaman örnekleme” yöntemi ile seçilen 505 yönetici (n=109) ve öğretmen (n=396) oluşturmaktadır Araştırma nicel bir araştırma olup, veriler Sümbül ve İnandı (2005) tarafından geliştirilen 20 maddelik ölçekle toplanmıştır. Ölçekle elde edilen veriler, yüzde, frekans, ortalama, standart sapma, t testi ve tek yönlü varyans analizi (anova) ile çözümlenmiştir. Yönetici ve öğretmenlerin, ilköğretim müfettişlerinin rehberlik, teftiş ve olumlu duygular geliştirmelerine ilişkin genel tutumları “kararsızım” biçiminde olmuştur. Yönetici ve öğretmen tutumlarında, yaş, ödül ve hizmet içi eğitim değişkenine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Konum, cinsiyet, kıdem ve eğitim durumuna göre ise, anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.92dir.
 
Aim of this study is to determine the attitudes of administrators and teachers who work in Primary schools towards counseling and supervision and positive feelings development of Supervisors. The population of the study consists of 3440 administrators (n=268) and Teachers (n=3172) in 54 primary schools in Bağcılar between 2008-2009 academic year. The sample includes 550 administrators (n=109) and teachers (n=396) chosen randomly By using “disproportionate subject sampling”. The data of this quantitative study were collected with a 20-item-scale developed by Sümbül and İnandı (2005). . The data obtained after having been applied to the administrators and teachers was analysed with percentage, means, frequence, standard deviation, t-test and single-sided variance (anova). The general attitudes of administrators and teachers towards counseling and supervision and positive feelings development of supervisors has been found as “I am not sure”. Meaningful differences were found between teachers’ and administrators’ attitudes in age, award and in-service training variables. No meaningful differences were found for gender, tenure and position variables. Cronbach Alfa internal integrity of the scale was found to be 0.92.
 

Source

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

11

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/11494/3895

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [228]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1036]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Artvin Çoruh University || OAI-PMH ||

Artvin Çoruh University, Artvin, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Artvin Çoruh University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Artvin:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.