Coğrafya bölümü ve coğrafya öğretmenliği anabilim dalı mezunlarının mezuniyet sonrası karşılaştıkları istihdam sorunu*
Künye
İlhan, A., Gülersoy, A. E., & Gümüş, N. (2013). Coğrafya bölümü ve coğrafya öğretmenliği anabilim dalı mezunlarının mezuniyet sonrası karşılaştıkları istihdam sorunu*. Electronic Turkish Studies, 8(9), 1585-1602.Özet
Bu çalışma, coğrafya bölümü ve coğrafya öğretmenliği anabilim
dalı mezunlarının mezuniyet sonrası karşılaştıkları istihdam sorununu
irdelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma verileri 2003-2013 MEB ve
ÖSYM verileri taranarak elde edilmiştir. Tarama yönteminin kullanıldığı
araştırmanın, bu alanda yapılacak çalışmalara katkı sunması
umulmaktadır. Türkiye’de coğrafya bölümü ve coğrafya öğretmenliği
anabilim dalı mezunları, mezuniyet sonrası istihdam sorunu
yaşamaktadırlar. 2013 YÖK verilerine göre Türkiye üniversitelerinde 33
coğrafya bölümü ve coğrafya öğretmenliği anabilim dalı bulunmaktadır.
Bunların 17’sinde ikinci öğretim kısmı vardır. 2013-2014 öğretim
yılından itibaren mevcut 8 coğrafya öğretmenliği anabilim dalına
YÖK’ün aldığı karar sonucunda öğrenci alınmamıştır. Coğrafya bölümü
ve coğrafya öğretmenliği anabilim dalı kontenjanı 2003’te 880, 2004’te
890, 2005’te 965, 2006’da 1078, 2007’de 1094, 2008’de 1689, 2009’da
1856, 2010’da 2245, 2011’de 7635, 2012’de 7835 ve 2013’te 4646
kişidir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2003’te 36, 2004’te 135,
2005’te 65, 2006’da 93, 2007’de 527, 2008’de 492, 2009’da 881,
2010’da 602, 2011’de 681 ve 2012’de 608 coğrafya öğretmeni
atanmıştır. 2013’te ilk kez yapılan ÖABT sınavına, coğrafya öğretmenliği
alanında, 4 519 aday girmiştir. Buna karşılık, MEB 2013 atamasında
coğrafya öğretmenliğine 481 kontenjan ayırmıştır. Ataması yapılan
coğrafya öğretmeni sayısı, mezun sayısına göre oldukça azdır. Bu
nedenle mezunların büyük kısmı ya işsiz kalmakta ya da özel sektörde
düşük ücretle çalışmaktadır. Öte yandan, 2005’ten itibaren sözleşmeli
coğrafya öğretmeni uygulaması başlamıştır. This study aims to adres the problem of emplyment faced by the
graduates of Geography and Geography Teaching departments. There
search data was obtained by scanning the data of MEB (Ministry of
Education) and ÖSYM (Student Selection and Placement Center). There
search, in which the method of scanning was used, is aimed to
contrubite to the studies made in this field. Graduates of Geography
and Geography Teaching departments are having problems about
employment in Turkey. According to the data presented by YÖK (Board
of Higher Education) in 2013, the total number of Geography and
Geography Teaching departments is 33 in Turkish universities. 17 of
them provide evening education. From the academic year 2013 – 2014,
no students were accepted to 8 of the current Geography Teaching
departments, as a result of the decision given by YÖK. The quotas of
Geography and Geography Teaching departments were as follows: 880
people in 2003, 890 in 2004, 965 in 2005, 1078 in 2006, 1094 in 2007,
1689 in 2008, 1856 in 2009, 2245 in 2010, 7635 in 2011, 7835 in 2012
and 4646 in 2013. The number of geography teachers appointed by the
Ministry of Education was 36 in 2003, 135 in 2004, 65 in 2005, 93 in
2006, 527 in 2007, 492 in 2008, 881 in 2009, 602 in 2010, 681 in
2011, and 608 in 2012. 4.519 candidates participated in the
Preceptorship Content Knowledge Test (ÖABT) when it was initially
introduced in 2013. On the contrary, Ministry of Education allowed a
quota of 481 for geography teaching in 2013 appointment. The number
of the geography teachers that were appointed was considerably high
compared to the number of graduates. Therefore a huge proportion of
the gruadates were either left unemployed, or had to work for low wages
in private sector. Besides, in the year 2005, a contractual
implementation for Geography Teaching started.