Öğretmen adaylarının iş birlikli öğrenme uygulamalarına ilişkin görüşleri
Citation
Kardaş, M. N. (2013). Öğretmen adaylarının iş birlikli öğrenme uygulamalarına ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 8(8), 761-777.Abstract
Cooperative Learning is a method of drawing attention in terms of
providing ease of practice in teaching activities, being economical and
applicable to all ages and groups. The method highlighting studentcentered learning, learning by doing and experiencing has been used in
developed countries since the 1960s. The method that has been used
recently in our country is noteworthy because of the advantages and its
positive results.
The purpose of this study is to determine the prospective primary
education teachers’ opinions on cooperative learning practices. The
study group of this research consists of 25 prospective teachers who are
first-year and evening education students at Artvin Coruh University,
Faculty of Education in the department of Primary School Teaching in
the fall semester of 2010-2011 academic year. In this study, qualitative
research methodology has been used. Standardized interviews form was
used as a means of data collection. The form generated with seven
open-ended questions by the views of experts was applied to prospective
teachers after the 14-week cooperative learning practices. Thematic
content analysis was used to evaluate the data obtained from the
interview form.
The results of analysis have shown that the vast majority of
prospective teachers have a positive outlook for cooperative learning
practices. According to this, prospective teachers stated that cooperative
learning prepares them in social life, they take active roles in the
fulfillment of their responsibilities, they thought cooperative learning is
enjoyable and instructive, this method should be used in other courses
as well, It also keeps the motivation in courses high; when compared to
traditional method, cooperative learning is more effective, this method
meets the learning needs; thanks to this method, they do group
discussions by expressing their criticism and suggestions to each other
without hesitation related to courses and practices, they found
evaluation processes positively, the exams don’t cause stress on the
students due to the cooperative method used as a learning tool. İş birlikli öğrenme yöntemi, öğretim etkinliklerinde uygulama
kolaylığı sağlaması, her yaş ve gruba uygulanabilir ve ekonomik olması
yönüyle dikkat çeken bir yöntemdir. Öğrenci merkezli, yaparak
yaşayarak öğrenmeyi ön plana çıkaran bu yöntem gelişmiş ülkelerde
1960’lı yıllardan beri kullanılmaktadır. Son yıllarda ülkemizde de
kullanılmaya başlanan bu yöntem, sağladığı avantajlar ve verdiği
olumlu sonuçlarla dikkat çekmektedir.
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının iş birlikli
öğrenme uygulamalarına ilişkin bakış açılarını belirlemektir. Nitel
araştırma metodolijisinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu
2010-2011 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Artvin Çoruh
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü 1. sınıf ikinci
öğretim programında eğitim gören 25 sınıf öğretmeni adayı
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak standartlaştırılmış görüşme
(mülakat) formu kullanılmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda 7 açık
uçlu sorudan oluşturulan form 14 haftalık iş birlikli öğrenme
uygulamalarından sonra öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Mülakat
formuyla elde edilen verilerin değerlendirilmesinde tematik içerik analizi
kullanılmıştır.
Analiz sonuçları, öğretmen adaylarının çok büyük çoğunluğunun
iş birlikli öğrenme uygulamalarına yönelik olumlu bakış açısına sahip
olduğunu göstermiştir. Buna göre öğretmen adayları; iş birlikli
öğrenmenin kendilerini sosyal yaşama hazırladığını; çalışmada aktif
roller üstlenerek sorumluluklarını yerine getirdiklerini, iş birlikli
öğrenmeyi zevkli ve öğretici bulduklarını, bu yöntemin diğer derslerde
de kullanılması gerektiğini, derslerdeki motivasyonlarını yüksek
tuttuğunu; geleneksel yönteme nazaran iş birlikli öğrenmeyi daha etkili
bulduklarını, bu yöntemin öğrenme ihtiyaçlarına cevap verdiğini; bu
yöntemle ders ve uygulamalarla ilgili eleştiri ve önerilerini birbirlerine
çekinmeden dile getirerek grup tartışmaları yaptıklarını; değerlendirme
süreçlerini olumlu bulduklarını, öğrenme aracı olarak kullanıldığı için
sınavların stres yaşatmadığını ifade etmişlerdir.