Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2015Yazar
Sözbilir, MustafaGül, Şeyda
Okçu, Betül
Yazıcı, Fatih
Kızılaslan, Aydın
Zorluoğlu, Seraceddin Levent
Atila, Gülşah
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Sözbilir, M., Gül, Ş., Okçu, B., Kızılaslan, A., Zorluoğlu, S. L., & Atilla, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.Özet
Bu çalışmanın amacı, fen eğitimi alanında görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik olarak yapılan
bilimsel araştırma makalelerinin içerik analizini yaparak fen eğitimine dair eğilimleri çeşitli açılardan ortaya
koymaktır. Bu amaçla yapılan alan yazın taraması sonucu 1972-2014 yılları arasında ulusal ve uluslararası
veri tabanlarında taranan toplam 59 dergiden tam metin olarak ulaşılabilen 223 makale çalışma kapsamına
alınmıştır. Söz konusu makaleler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Makale Sınıflama Formu”
kullanılarak betimsel içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre, görme yetersizliğine sahip
olan öğrencilere yönelik çalışmalar daha çok öğretim materyali, görme yetersizliğinin önlenmesine yönelik
özel eğitim uygulamaları ve öğretim yöntemine dayalı çalışmalardan oluşmaktadır. İncelenen çalışmaların
örneklem grubu olarak daha çok ilköğretim öğrencilerinin tercih edildiği, örneklem büyüklüğünün
çoğunlukla 1-10 ve 31-100 kişi arasında değiştiği ve çalışmalarda nitel araştırma desenlerinin sıklıkla
kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Veri toplama araçları bakımından bulgular incelendiğinde, genellikle tek bir
veri toplama aracının kullanıldığı, çoğunlukla görüşme, doküman ve Likert tipi anketlerden yararlanıldığı,
veri analiz yöntemi olarak ise frekans ve yüzde tabloları ve merkezi eğilim ölçüleri gibi nicel analizler ile
nitel betimsel analiz yöntemlerinin ön planda olduğu ortaya çıkmıştır. The aim of this study was to content analyse the published papers related to teaching science to visually
impaired students to reveal general characteristics in terms of different points. For these purpose the study was
included in totally 223 full text papers obtained totally from 59 journals which were indexed in national and
international database between the years 1972-2014. These papers were examined through descriptive content
analysis by using paper classification form, developed by the researchers. Results showed that common
research domains were instructional materials and special education applications for removing visual
impairment and teaching methods. Most widely studied samples were selected from the primary level and
frequently studied sample sizes varied between1-10 and 31-100 and also qualitative methods were often
preferred as research design. The result of content analysis point out that the majority of researches relied only
single data collection tool the commonly used data collection tools were interviews, documents, and Likert type
questionnaires, and in parallel to the research designs qualitative and descriptive data analysis methods such as
frequency and percentage tables and central tendency measures were often used as data analysis methods.