Analysis and evaluation of learning outcomes in high school chemistry curriculum according to revised bloom taxonomy
Citation
Zorluoğlu, S. L., Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2016). Analysis and Evaluation of Learning Outcomes in High School Chemistry Curriculum According to Revised Bloom Taxonomy, 10(1), 260-279.Abstract
This study aims to analyze and evaluate high school chemistry curriculum learning outcomes
according to revised Bloom’s Taxonomy. Analysis of the learning outcomes were carried out at three stages. At
the first stage, in order to set up a valid and reliable analysis a sample unit “Chemistry as a Science” from grade
9 was performed by the authors individually and then the differences between the individual results discussed to
reach an agreement. At the second stage, the rest of the units were shared among the authors and analyses were
performed individually. At the last stage, samples were selected among the analyzed learning outcomes from
different grades and units then compared to see the concurrency of analyses among the researchers. Inter-rater
reliability coefficient was calculated as .81, indicating an acceptable reliability. The results showed that although
learning outcomes are dominated mostly by conceptual dimension all sub dimensions of the knowledge
dimension are evident such as factual (25%), conceptual (59%), procedural (11%) and metacognitive (5%)
knowledge. However, regarding the cognitive process domain of the taxonomy, the results showed that learning
outcomes corresponds to remember (7%), understand (67%), apply (5%), analyze (20%) and evaluate (1%). As
seen from the results majority of the learning outcomes are focused on understand and there is no learning
outcomes for create dimension. Bu çalışmada Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı kazanımlarının Yapılandırılmış Bloom
Taksonomisi’ne göre analizi ve değerlendirilmesi nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği
kullanılarak yapılmıştır. Yapılan çalışmanın, Kimya Dersi Öğretim Programdaki kazanımların içeriğinin
bütüncül olarak anlaşılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine göre
kazanımların incelenmesi üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşama, Yapılandırılmış Bloom Taksonomisi
boyutlarında ortak bir düşünce geliştirebilmek amacıyla 9. Sınıf “Kimya Bilimi” ünitesi kazanımları
araştırmacılar tarafından öncelikle bireysel olarak yapılandırılmış Bloom Taksonomisine göre çözümlenmiş ve
daha sonra yapılan çözümlemeler arasındaki farklılıklar tartışılarak ortak bir yargıya varılmaya çalışılmıştır.
İkinci aşamada ise diğer kazanımlar araştırmacılar arasında paylaştırılarak çözümlenmiştir. Son aşamada ise
yapılan çözümlemeler içerisinden rastgele örnekler seçilmiş, araştırmacılar arası görüş birliği ve ayrılığı tespit
edilerek çalışmanın güvenirliği hesaplanmıştır. Güvenirlik katsayısı .81 bulunmuştur. Kimya Dersi Öğretim
Programı, Bilgi Boyutu açısından incelendiğinde kazanımların %25’i olgular bilgisi, %59’u kavramlar bilgi,
%11’i işlemler bilgi ve %5’i üstbilişsel bilgi; Bilişsel Süreç Boyutu açısından incelendiğinde kazanımların %7’si
hatırlama, %67’si anlama, %5’i uygulama, %20’si çözümleme, %1’i değerlendirme basamaklarına karşılık
geldiği belirlenmiştir. Ancak yaratma basamağına yönelik bir kazanım tespit edilmemiştir.