Jıgsaw ve öğrenci takımları başarı bölümleri yöntemlerinin öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarına ve akademik başarılarına etkisi
Künye
Baydar, A., & Şimşek, U. (2017). Jıgsaw ve öğrenci takımları başarı bölümleri yöntemlerinin öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarına ve akademik başarılarına etkisi. Turkish Studies (Elektronik), 12(18), 83-104.Özet
İşbirlikli öğrenme öğrenciyi merkeze alarak bilişsel ve sosyal
becerilerini geliştirmeyi hedefleyen yöntemler arasında yer almaktadır.
İşbirlikli öğretim yöntemlerinden jigsaw ve öğrenci takımları başarı
bölümleri (ÖTBB), işbirlikli yapılardan en iyi bilinenleri, en çok
araştırmaya konu olanları ve öğretimde en çok kullanılanlarıdır.
Epistemoloji ise bilginin kaynağını, doğasını ve sınırlarını inceler. Bu
çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının işbirlikli öğrenme
yöntemlerinden jigsaw ve ÖTBB'nin epistemolojik inançlara ve akademik
başarıya etkisiyle ilgili görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma
grubunu Artvin Çoruh Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler
Eğitimi Anabilim Dalı, ikinci sınıfta öğretim ilke ve yöntemleri dersini alan
10 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılarla yarı yapılandırılmış soruların
sorulduğu görüşmeler yapılmıştır. Görüşme formlarının araştırmacı
tarafından incelenmesinin ardından her bir katılımcıyla bireysel olarak
görüşülmüş ve araştırmacı tarafından katılımcılara konuyla ilgili
görüşlerini, düşüncelerini ve deneyimlerini rahatça açıklayabilecekleri
açık uçlu sorular sorulmuştur. Veriler tematik kodlama ile ayrıştırılıp
tablolaştırılarak değerlendirilmiştir. Jigsaw grubundaki katılımcıların
yarı yapılandırılmış görüşme sorularına verdikleri yanıtlar bu grubun
epistemolojik inançlarının ÖTBB grubundaki katılımcılara göre daha
sofistike olduğunu gösterirken ÖTBB grubundaki katılımcıların yanıtları
da işbirlikli çalışmalar boyunca başarıya jigsaw grubundaki katılımcılara
göre daha çok güdülendiklerini göstermektedir. Araştırmanın nitel
bulguları ayrıca her iki yöntemin uygulanış biçimi ve genel olarak işbirlikli yöntemlerin özellikleri hakkında öğrencilerin verdiği dönütleri ve
gelecekteki uygulamalara yönelik önerileri içermektedir Cooperative learning is one of the student centered methods and it
aims improving student’s cognitive and social skills. Among a variety of
cooperative learning methods, jigsaw and student teams achievemen
devisions (STAD) are the most known, most widely used, mostly
mentioned in researches, and mostly researched ones. Epistemology, on
the other hand, examines the resource, nature, and borders of
knowledge. The aim of this study is to determine social studies preservice teachers’ opinions regarding the effects of jigsaw and STAD on
their epistemological beliefs and academic achievement. The study group
of the research was consisted of 10 students who attended ArtvinÇoruh
University College of Education Department of Social Science Education.
Qualitative data was collected with semi structured interview forms and
analyzed with thematic coding and was tabulated. Participants’ answers
to semi structured interview questions and later on to open ended
questions indicate that pre-service teachers in jigsaw group have more
sophisticated epistemological beliefs than the ones in STAD group. On
the other hand, STAD group seemed more motivated to success than
jigsaw group. Qualitative findings of the research also include the
opinions of pre-service teachers about the implementation of both
methods, features of cooperative methods in general; and
recommendations for future applications.