Meslek yüksekokulu akademik personellerinin tükenmişlik ve iş tatmini üzerine bir araştırma
Künye
Sağlam, B. & Berberoğlu, M. (2010). Meslek Yüksekokulu Akademik Personellerinin Tükenmişliği ve İş Tatmini Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 1 (2) , .Özet
Ülkemiz ekonomisi hızla gelişmektedir. Bu gelişim sırasında istihdam edilmek üzere nitelikli teknik ve
mesleki eleman ihtiyacı her geçen gün daha da artmaktadır. Teknik ve mesleki eleman yetiştirme açısından Meslek
Yüksekokulları çok önemli bir konumdadır. Ancak son yıllara kadar MYO’lara verilmesi gereken önem üniversiteler
tarafından gösterilememiştir. Bu nedenle MYO akademik personeline zaman zaman aşırı bir yük binmekte bu durum
akademik personelin yıpranmasına ve iş tatmin düzeylerinin azalmasına neden olmaktadır.
Đş tatminsizliği yaşayan ve tükenmişlik düzeyi artan akademik personelin eğitim-öğretim hizmetini yerine
getirirken göstereceği performans çok düşük seviyelerde kalabilmekte bu da nitelikli teknik ve mesleki eleman
yetiştirme konusunda aksamalara yol açmaktadır.
Bu noktadan hareketle çalışmada, MYO’lardaki akademik personelin mevcut tükenmişlik ve iş tatmin
düzeylerinin, bunları etkileyen faktörlerin ve alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada
MYO’larda çalışan akademik personelin iş tatmini ve tükenmişlik düzeyleri incelenmeye çalışılmıştır. Veriler anket
yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Anket üç kısımdan oluşmaktadır; ilk kısımda demografik özelliklerle ilgili
bilgiler toplanmaya çalışılmıştır, ikinci kısımda tükenmişliğin ölçülmesi amacıyla Maslach Tükenmişlik Envanteri
kullanılmış, üçüncü kısımda ise iş tatmininin ölçülmesi amacıyla Minnesota Đş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemi Doğu Karadeniz’de bulunan MYO’larda görev yapan akademik personelden
oluşturulmuştur. Verilerin analiz edilmesinde, farklı özellikler bakımından gruplandırılan akademik personelin iş
tatmini ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki farkları varyans analizi kullanılarak incelenmiştir. Ayrıca iş tatmininin
tükenmişlik boyutları üzerindeki etkisini belirlemek için de regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları daha kaliteli teknik ve mesleki eleman yetiştirmek amacıyla MYO akademik
personelinin tükenmişliğini ve iş tatminini etkileyen faktörlerin ortaya konulmasına ve sonuçta akademik personelin
verim ve kalitesini artırabilecek stratejilerin belirlenmesine yardımcı olacaktır. The economy of our country is improving fastly. Our economy needs many qualified intermediate members
in this time. The vocational schools are very important to train qualified intermediate members but many Universities
ignore vocational schools. For this reason, sometimes the academic staff works much more and then it affects them
negatively.
The academic staff who has high burnout degree and low job satisfaction degree can’t teach in a high
qualified way. For this reason, the vocational school can’t train qualified intermediate members.
In this respect, we examined job satisfaction, burnout and the factors which affected on academic staff of
the vocational school in this research, and also we examined the factors which affected the academic staff negatively,
and tried to find a solution for this issue.
In this study, burnout and job satisfaction of academicians who are working in vocational schools of higher
education were tried to be examined. Data were collected by using questionnaire method. The questionnaire form is
designed by three parts. The first part was comprised of demographical questions. In the second part, we used
Maslach’s Burnout Inventory to measure burnout degree. As for the last part of the questionnaire, Minnesota
Satisfaction questionnaire is being used to measure job satisfaction levels of the sample. Data were obtained from
academics who are working in vocational schools of higher education which are in East Blacksea Region of Turkey.
The One Way Anova analysis was conducted on the data to analyze burnout and job satisfaction differences between
groups of academicians. A regression analysis also conducted to exemine effect of job satisfaction on burnout.
The results of the research facilitate to determine factors which affected academic staff’s burnout or job
satisfaction degree, and to train more qualified intermediate members.