• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Procrastination, workload and managerial resourcefulness of school principals

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (287.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Bozkuş, Kıvanç

Metadata

Show full item record

Citation

Bozkuş, K. (2022). Procrastination, Workload And Managerial Resourcefulness Of School Principals. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi. 8(2), 59-69.

Abstract

Procrastination is unnecessarily delaying starting, completing, and maintaining a task, even when the person has the required tools, skills, or authority to conduct that task. The workload that needs to be handled by the school principals can be overwhelming and can cause a delay in tasks being fulfilled by the principals. School principals should have a range of management competencies to run schools more efficiently. These traits include the principals’ leadership styles, decision-making processes, or personal traits. While evaluating the procrastination and workload of school principals, their management resourcefulness, and how it interacts with the other factors should also be evaluated. Principals’ determination to achieve their goals and purposes has a positive impact in terms of decreasing procrastination behavior. The paper first provides a discussion on how procrastination as a concept has been understood in the literature. Then, it discusses how other researchers have investigated the issue of procrastination in principals, paying attention to how workload and management resourcefulness have factored into previous studies. This study tries to determine the relationships between school principals' procrastination, workloads, and managerial resourcefulness employing the survey method. Data were collected using an online form that included 3 scales: the procrastination behavior scale of school administrators, the role-based workload scale, the managerial resourcefulness scale. Responses from 300 school principals were analyzed. Findings indicate that school principals' procrastination level is high, they perceive low workload, and they do not have satisfactory levels of managerial resourcefulness. It has been revealed that as principals’ workload and management resourcefulness increase, their procrastination levels decrease. This study found that resourceful management styles prevented principals’ from feeling overwhelmed by their workload and meant that they were less likely to procrastinate. Moreover, this research has observed that male school principals are more task-oriented than female principals. No difference was determined according to branch, education, location, and seniority.
 
Erteleme, kişi o görevi yerine getirmek için gerekli araçlara, becerilere veya yetkiye sahip olsa bile, bir göreve başlamayı, tamamlamayı ve sürdürmeyi gereksiz bir şekilde geciktirmektir. Okul müdürleri tarafından üstlenilmesi gereken iş yükü bunaltıcı olabilir ve müdürler tarafından yerine getirilen görevlerde gecikmeye neden olabilir. Okul müdürleri, okulları daha verimli yönetebilmek için bir dizi yönetim yetkinliğine sahip olmalıdır. Bu özellikler, müdürlerin liderlik tarzlarını, karar verme süreçlerini veya kişisel özelliklerini içerir. Okul müdürlerinin erteleme davranışları ve iş yükleri değerlendirilirken, yönetim beceriklilikleri ve diğer faktörlerle nasıl etkileşime girdiği de değerlendirilmelidir. Müdürlerin amaç ve amaçlarına ulaşma kararlılığı, erteleme davranışını azaltma açısından olumlu bir etkiye sahiptir. Makale ilk olarak ertelemenin bir kavram olarak literatürde nasıl anlaşıldığına dair bir tartışma sunmaktadır. Daha sonra, diğer araştırmacıların iş yükü ve yönetim becerikliliğinin önceki çalışmalara nasıl etki ettiğine dikkat ederek müdürlerde erteleme konusunu nasıl araştırdıklarını tartışmaktadır. Bu çalışma, okul müdürlerinin erteleme davranışları, iş yükleri ve yönetsel beceriklilikleri arasındaki ilişkileri tarama yöntemiyle belirlemeye çalışmaktadır. Veriler, 3 ölçek içeren çevrimiçi bir form kullanılarak toplanmıştır. Bu ölçekler, okul yöneticilerinin erteleme davranışları ölçeği, role dayalı iş yükü ölçeği, yönetsel beceriklilik ölçeğidir. 300 okul müdürünün cevapları analiz edilmiştir. Bulgular, okul müdürlerinin erteleme düzeylerinin yüksek olduğunu, iş yükünü düşük düzeyde algıladıklarını ve tatmin edici düzeyde yönetsel becerilere sahip olmadıklarını göstermektedir. Müdürlerin iş yükü ve yönetim becerikliliği arttıkça, erteleme seviyelerinin azaldığı ortaya çıkmıştır. Bu çalışma, yeterli yönetim tarzlarının, müdürlerin iş yüklerinden bunalmış hissetmelerini engellediğini ve erteleme olasılıklarının daha düşük olduğu anlamına geldiğini ortaya koymuştur. Ayrıca bu araştırma, erkek okul müdürlerinin kadın müdürlere göre daha fazla görev odaklı olduğunu gözlemlemiştir. Branş, eğitim, yer ve kıdem durumuna göre fark belirlenmemiştir.
 

Source

Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi

Volume

8

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/11494/4856

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [226]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Artvin Çoruh University || OAI-PMH ||

Artvin Çoruh University, Artvin, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Artvin Çoruh University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Artvin:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.