Okul yöneticilerinin okul liderliğinde yetiştirilme ve sorun yaşama seviyeleri
Citation
Karacabey, M. F. ve Bozkuş, K. (2020). Okul yöneticilerinin okul liderliğinde yetiştirilme ve sorun yaşama seviyeleri. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 42-57.Abstract
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin okul liderliğinde göreve başlamadan önceki yetiştirilme ve görev başındayken sorun yaşama seviyelerini belirlemektir. Yöneticilerin liderlikte yetiştirilme ve sorun yaşama seviyeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılığın ve ilişkinin olup olmadığı ile seviyelerin demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediği de belirlenmiştir. Şanlıurfa ilinde görev yapan 524 okul yöneticisinden tarama yöntemiyle elde edilen veriler çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre okul yöneticilerinin okul liderliğinde sorun yaşamadıklarına ve yeterince yetiştirildiklerine ilişkin algıya sahip oldukları belirlenmiştir. Yöneticilerin okul liderliğinde yetiştirilme seviyeleri sorun yaşama seviyelerinden daha yüksek olmasına rağmen sorun yaşama seviyelerinin düşük olmasının yetiştirilme seviyelerinin yüksek olmasından kaynaklanmadığı belirlenmiştir. Yöneticilerin okul liderliğinde sorun yaşama ve yetiştirilme seviyelerinde cinsiyet, görev türü, öğrenim seviyesi ve branşa göre farklılık bulunmamaktadır. Şanlıurfa’daki okul yöneticilerinin neden okul liderliğinde sorun yaşamadıklarını, okul liderliğinde yeterince yetiştirildiklerini ve ilkokul yöneticilerinin neden daha yüksek seviyede yetiştirildiklerini düşündüklerinin ve yöneticilerin liderlik alanında yaşadıkları sorunlara etki eden etkenlerin yeni araştırmalarla belirlenmesi önerilmiştir. The purpose of this research is to determine the levels of school administrators' pre-service leadership preparation and in-service problem confrontation in leadership. A statistically significant difference and a correlation between administrators' level of leadership preparation and problems and whether the levels differ according to the demographic characteristics are investigated. The data obtained using the survey method from 524 school administrators working in Şanlıurfa province were analyzed. School administrators perceived that they had no problems in school leadership and have been adequately prepared. It has been determined that although the levels of leadership preparation are higher than the levels of problem confrontation in leadership, the low levels of problem confrontation are not due to the high levels of leadership preparation. There is no difference in the levels of problems and preparation of administrators in school leadership by gender, type of job, level of education and branch. It is proposed that the reasons of why school administrators in Şanlıurfa are not having problems in school leadership are determined by new researches.