• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Artvin
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Examining the problems faced by teachers: the case of Şanlıurfa

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (674.5Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Bozkuş, Kıvanç

Metadata

Show full item record

Citation

Bozkuş, K. (2020). Examining the Problems Faced by Teachers: The Case of Şanlıurfa. Journal of Theoretical Educational Science, 13 (3), 505-529 .

Abstract

The purpose of this research is to identify the problems experienced by teachers. The research was carried out with a survey pattern. Data were collected online from 4657 teachers working in Şanlıurfa province. According to the results of the research, teachers often experience problems related to their personal rights, workload and education system. While there are sometimes problems regarding vocational education and respect, there are no problems based on school climate. It was determined that men had more problems in their personal rights than women and less problems in the school climate. As age increases, there are more problems in personal rights, workload, respect and school climate, and less problems in the education system and vocational education. As seniority increases, there are more problems in personal rights, workload, respect and school climate. Teachers working in kindergarten have less problems in all dimensions compared to other teachers. High school teachers are more respected than primary and secondary school teachers. It has been determined that graduates of postgraduate education perceive more workload. As a result of the research, it was suggested that reducing the workloads of teachers, eliminating the negativities that cause teachers to experience stress at school, the pre-service and in-service training of teachers towards need and practice, increasing the prestige of the teaching profession.
 
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin yaşadıkları sorunların belirlenmesidir. Araştırma tarama deseniyle yürütülmüştür. Şanlıurfa ilinde görev yapan 4657 öğretmenden çevrimiçi ortamda veriler toplanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre öğretmenler, sık sık özlük hakları, iş yükü ve eğitim sistemine bağlı sorunlar yaşamaktadırlar. Mesleki eğitim ve saygı görmeye ilişkin bazen sorun yaşanırken, okul iklimine dayalı hiç sorun yaşanmamaktadır. Erkeklerin kadınlara göre özlük haklarında daha fazla, okul ikliminde ise daha az sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Yaş arttıkça özlük hakları, iş yükü, saygı görme ve okul ikliminde daha fazla sorun yaşanmakta, eğitim sisteminde ve mesleki eğitimde daha az sorun yaşanmaktadır. Kıdem arttıkça özlük hakları, iş yükü, saygı görme ve okul ikliminde daha fazla sorun yaşanmaktadır. Anaokulunda görev yapan öğretmenler diğer öğretmenlere kıyasla tüm boyutlarda daha az sorun yaşamaktadırlar. Lise öğretmenleri ilk ve ortaokul öğretmenlerinden daha fazla saygı görmektedirler. Lisansüstü öğrenim mezunlarının daha fazla iş yükü algıladıkları belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin iş yüklerinin azaltılması, öğretmenlerin okulda stres yaşamalarına neden olan olumsuzlukların ortadan kaldırılması, öğretmenlerin hizmet öncesi ve içi eğitimlerinin ihtiyaca ve uygulamaya dönük olması, öğretmenlik mesleğinin saygınlığının artırılması önerilmiştir.
 

Source

Kuramsal Eğitimbilim Dergisi

Volume

13

Issue

3

URI

https://hdl.handle.net/11494/4858

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [226]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Artvin Çoruh University || OAI-PMH ||

Artvin Çoruh University, Artvin, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Artvin Çoruh University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Artvin:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.