Covid-19 pandemi sürecinde egzersizin lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisinin incelenmesi
Citation
Demir, A , Çifçi, F . (2020). Covid-19 pandemi sürecinde egzersizin lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisinin incelenmesi . SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi , 18 (3) , 169-179 . DOI: 10.33689/spormetre.739918Abstract
Bu araştırmanın amacı, COVID-19 pandemi sürecinde lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerini
belirlemek, cinsiyet, egzersiz yapma durumları ve haftalık egzersiz sıklığı açısından incelemektir. Araştırmanın
örneklemini 116 (Xyaş=16.00±0.99) kadın, 107 erkek (Xyaş=16.18±1.06) olmak üzere toplam 223
(Xyaş=16.09±0.81) lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler “Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” ile toplanmıştır.
Verilerin analizinde t testi, tek yönlü ANOVA testi ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın
bulguları, kadın katılımcıların psikolojik sağlamlık ölçeği puanının erkek katılımcılardan anlamlı düzeyde daha
yüksek olduğunu ortaya koymaktadır (p<.01). Katılımcıların egzersiz yapma durumları bakımından psikolojik
sağlamlık ölçeği puanının egzersiz yapan katılımcılar lehine anlamlı bulunmuştur (p<.01). Egzersiz yapma
tercihlerine göre katılımcıların psikolojik sağlamlık ölçeği puanı arasında bir fark saptanmamıştır (p> .01).
Ayrıca egzersiz yapan katılımcıların haftalık egzersiz yapma sıklıkları ile psikolojik sağlamlık ölçeği puanları
arasında pozitif bir korelasyon bulunmuştur (p<.01). Sonuç olarak, COVID-19 sosyal izolasyon sürecinde
egzersiz yapan katılımcıların psikolojik sağlamlık düzeylerinin egzersiz yapmayanlara göre daha yüksek olduğu
ortaya çıkmıştır. Bu gibi durumlarda egzersiz yapmanın yararları konusunda toplumun farkındalığının
artırılması için çalışmaların yapılmasına ihtiyaç vardır. The aim of the study is to determine the psychological resilience levels of high school students in the
COVID-19 pandemic, to examine in terms of gender, exercise status and weekly exercise frequency. The sample
of the research consists of 223 (X-age=16.09±0.81) high school students, 116 women (X-age=16.00±0.99) and
107 men (x-age=16.18±1.06). The data were collected with the Psychological Resilience Scale. In the analysis
of the data, t test, one way ANOVA test and pearson correlation analysis were used. The results of the study
reveal that the psychological resilience scale score of female participants is significantly higher than male
participants (p <.01). It was found that there was a significant difference in psychological resilience scale score
in terms of participants' exercise status in favor of exercising participants (p <.01). According to the exercise
preferences, there was no difference between the participants' psychological resilience scale score (p> .01). In
addition, a positive correlation was found between the participants' weekly exercise frequency and
psychological resilience scale scores (p <.01). As a result, it was revealed that the participants who exercise in
the COVID-19 pandemic have higher levels of psychological resilience than those who do not exercise. In such
cases, studies are needed to raise public awareness about the benefits of exercising.