Sunuş yolu ile öğretme yaklaşımı ve coğrafya derslerinde uygulanması: örnek bir ders planı (dünya’nın iç yapısı)
Citation
İlhan, A., & Gülersoy, A. E. (2020). Sunuş Yolu ile Öğretme Yaklaşımı ve Coğrafya Derslerinde Uygulanması: Örnek Bir Ders Planı (Dünya’nın İç Yapısı). Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-31.Abstract
2005’te hazırlanan, 2011’de güncellenen ve 2018’de kapsamlı bir değişikliğe uğrayan
coğrafya dersi öğretim programının nasıl gerçekleştirilebileceğine ilişkin somut uygulama ve etkinlik örnekleri sınırlıdır. Bu çalışmada, coğrafya dersi konularının öğretiminde sıklıkla kullanılan, bilişsel nitelik taşıyan ve anlamlı öğrenmenin oluşturulmasını savunan sunuş yolu ile öğretme yaklaşımı incelenmiştir. Öğretim etkinliklerini
planlamanın önemi açıklanmış, sunuş yolu ile öğretme stratejisinin sınıflara nasıl taşınabileceği ile ilgili örnek oluşturmak amacı ile “Dünya’nın İç Yapısı” konusu üzerine bir ders planı örneği hazırlanmıştır. Çalışmanın amacı, coğrafya dersi öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğretme yaklaşımlarından biri olan sunuş yolu ile öğretme stratejisi incelemek ve bu stratejinin sınıflara nasıl taşınabileceği ile ilgili örnek bir ders planı hazırlamak ve bu planın geliştirilmesi için öneriler de bulunmaktır.
Araştırmada doküman incelemesi yöntemi ve betimsel-yorumlayıcı analiz tekniği kullanılmıştır. Materyallerden yararlanarak ve öğrencilerin aktif katılımı ile konu işlenmiş ve ezberden kaçınılmıştır. Bu şekilde bilginin öğrenci için daha anlamlı hâle gelmesi sağlanmıştır. Yapılan taramalarda sunuş yolu ile öğretme stratejisinin coğrafya
derslerinde yaygın olarak kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Sunuş yolu ile öğretme yaklaşımı ile coğrafya dersi öğretiminde öğretilecek konu genelden özele doğru ayrıntılandırılmalıdır. Anlamlı öğrenmenin meydana gelmesi için yeni ve eski bilgiler birbirleri
ile ilişkilendirilmeli, farklılık ve benzerlikler belirtilmeli, bol bol örnek verilmeli ve
anlaşılmayan noktalar açıklanmalıdır. Öğrencinin pasif alıcı konumda olmasından kaçınılmalıdır. Bu çerçevede çalışmanın yapılacak çalışmalara katkı sunması umulmaktadır There are limited examples of practical applications and activities on
how the geography curriculum, which was prepared in 2005, updated
in 2011 and underwent a comprehensive change in 2018, can be implemented. In this study, the expository teaching approach is examined
which advocates the formation of the most used cognitive and meaningful learning in geography lesson teaching. The importance of planning teaching activities was explained and a lesson plan template was
created. Then, a lesson plan on “The Inner Structure of the Earth” is
presented as example of how the expository teaching strategy could be
aplied in geography classes. The aim of the study is to examine the expository teaching approach which is one of the most used strategies in
teaching geography lesson and to prepare a sample lesson plan and suggestions about how this strategy can be moved to classes. The method
of document examination and descriptive-interpretive analysis technique were used in the research. By using the materials and actively
participating in the students, the subject was processed and avoided
from rote learning. It was revealed that the the expository teaching approach was widely used in geography lessons. The subject that will be
taught in geography teaching with the expository teaching approach through presentation should be elaborated from general to specific. The
student should be avoided from being a passive recipient. It is hoped
that the study will contribute to the work to be done.