Hane halkının orman ürünleri sektöründe yeşil pazarlamaya dair tutum ve davranışlarının incelenmesi: Kastamonu örneği
Citation
Bayram, B. C. & Üçüncü, T. (2022). Hane halkının orman ürünleri sektöründe yeşil pazarlamaya dair tutum ve davranışlarının incelenmesi: Kastamonu örneği . Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi , 23 (1) , 102-112 . DOI: 10.17474/artvinofd.1085401Abstract
Şiddeti gitgide artan çevre problemleri ve azalan doğal kaynaklar, günümüzde gerek tüketicileri gerekse
üreticileri çevreye karşı daha duyarlı olmaya mecbur bırakmaktadır. Yeşil pazarlama kavramı da bu
durumun bir yansıması olarak literatürde kendine yer bulmuştur. Bu çalışma kapsamında Türkiye orman
ürünleri sektöründe çok önemli bir yer tutan Kastamonu ilinin, hane halkının yeşil pazarlamaya dair
bilgileri, bakış açıları ve tüketici olarak tepkilerinin ortaya koyulması amaçlanmıştır. Bu maksatla, il
merkezi hane halkıyla anket çalışması yapılmış olup sonuçlar istatistiksel metotlarla analiz edilmiştir.
Anket kapsamında literatürde doğruluğu kanıtlanmış olan bir yeşil pazarlama ölçeğinden
faydalanılmıştır. Analizler neticesinde, yeşil pazarlama ve tüketici davranışları anketinin genel
ortalamasının 3.65 olduğu ve anket sorularının 3.50-3.79 arasında değerler aldığı belirlenmiştir. Genel
olarak tüketicilerin çevreye önem verdikleri ve bu doğrultuda ekonomik güçleri kapsamında çevre için
yeşil pazarlama faaliyetlerini destekledikleri ve çevreci ürünleri satın alma niyetinde oldukları tespit
edilmiştir. Ayrıca, orman ürünleri işletmelerine de yeşil pazarlama faaliyetlerinde bulunmaları ve bu
faaliyetleri ile ilgili olarak tüketicilerde bir farkındalık oluşturmaları önerilmektedir. Severely increasing environmental problems and decreasing natural resources force both consumers
and manufacturers to be more sensitive to the environment. The concept of green marketing has also
found its place in the literature as a reflection of this situation. Regarding green marketing, to reveal
the knowledge, perspectives, and consumer behaviors of the households of Kastamonu province
which holds an important place in the Turkish forest products industry were aimed within the scope
of this study. For this purpose, a survey was conducted with the households in the city center and the
results were analyzed with statistical methods. In the survey, a green marketing scale, whose accuracy
has been proven in the literature, was used. As a result of the analyses, the mean of the green
marketing and consumer behavior survey was found as 3.65 and the survey questions took values
between 3.50-3.79. The results of the study revealed that the consumers value the environment in
general and support green marketing activities as much as their buying power, and they intend to buy
environmental products. In addition, forest products manufacturers are recommended to engage in
green marketing activities and create awareness among consumers about these activities.