Procrastination, workload and managerial resourcefulness of school principals
Citation
Bozkuş, K. (2022). Procrastination, Workload And Managerial Resourcefulness Of School Principals. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi. 8(2), 59-69.Abstract
Procrastination is unnecessarily delaying starting, completing, and maintaining a task, even when the
person has the required tools, skills, or authority to conduct that task. The workload that needs to be
handled by the school principals can be overwhelming and can cause a delay in tasks being fulfilled by
the principals. School principals should have a range of management competencies to run schools more
efficiently. These traits include the principals’ leadership styles, decision-making processes, or personal
traits. While evaluating the procrastination and workload of school principals, their management
resourcefulness, and how it interacts with the other factors should also be evaluated. Principals’
determination to achieve their goals and purposes has a positive impact in terms of decreasing
procrastination behavior. The paper first provides a discussion on how procrastination as a concept has
been understood in the literature. Then, it discusses how other researchers have investigated the issue of
procrastination in principals, paying attention to how workload and management resourcefulness have
factored into previous studies. This study tries to determine the relationships between school principals'
procrastination, workloads, and managerial resourcefulness employing the survey method. Data were
collected using an online form that included 3 scales: the procrastination behavior scale of school
administrators, the role-based workload scale, the managerial resourcefulness scale. Responses from
300 school principals were analyzed. Findings indicate that school principals' procrastination level is
high, they perceive low workload, and they do not have satisfactory levels of managerial
resourcefulness. It has been revealed that as principals’ workload and management resourcefulness
increase, their procrastination levels decrease. This study found that resourceful management styles
prevented principals’ from feeling overwhelmed by their workload and meant that they were less likely
to procrastinate. Moreover, this research has observed that male school principals are more task-oriented
than female principals. No difference was determined according to branch, education, location, and
seniority. Erteleme, kişi o görevi yerine getirmek için gerekli araçlara, becerilere veya yetkiye sahip olsa bile, bir
göreve başlamayı, tamamlamayı ve sürdürmeyi gereksiz bir şekilde geciktirmektir. Okul müdürleri
tarafından üstlenilmesi gereken iş yükü bunaltıcı olabilir ve müdürler tarafından yerine getirilen
görevlerde gecikmeye neden olabilir. Okul müdürleri, okulları daha verimli yönetebilmek için bir dizi
yönetim yetkinliğine sahip olmalıdır. Bu özellikler, müdürlerin liderlik tarzlarını, karar verme
süreçlerini veya kişisel özelliklerini içerir. Okul müdürlerinin erteleme davranışları ve iş yükleri
değerlendirilirken, yönetim beceriklilikleri ve diğer faktörlerle nasıl etkileşime girdiği de
değerlendirilmelidir. Müdürlerin amaç ve amaçlarına ulaşma kararlılığı, erteleme davranışını azaltma
açısından olumlu bir etkiye sahiptir. Makale ilk olarak ertelemenin bir kavram olarak literatürde nasıl
anlaşıldığına dair bir tartışma sunmaktadır. Daha sonra, diğer araştırmacıların iş yükü ve yönetim
becerikliliğinin önceki çalışmalara nasıl etki ettiğine dikkat ederek müdürlerde erteleme konusunu nasıl
araştırdıklarını tartışmaktadır. Bu çalışma, okul müdürlerinin erteleme davranışları, iş yükleri ve yönetsel beceriklilikleri arasındaki ilişkileri tarama yöntemiyle belirlemeye çalışmaktadır. Veriler, 3
ölçek içeren çevrimiçi bir form kullanılarak toplanmıştır. Bu ölçekler, okul yöneticilerinin erteleme
davranışları ölçeği, role dayalı iş yükü ölçeği, yönetsel beceriklilik ölçeğidir. 300 okul müdürünün
cevapları analiz edilmiştir. Bulgular, okul müdürlerinin erteleme düzeylerinin yüksek olduğunu, iş
yükünü düşük düzeyde algıladıklarını ve tatmin edici düzeyde yönetsel becerilere sahip olmadıklarını
göstermektedir. Müdürlerin iş yükü ve yönetim becerikliliği arttıkça, erteleme seviyelerinin azaldığı
ortaya çıkmıştır. Bu çalışma, yeterli yönetim tarzlarının, müdürlerin iş yüklerinden bunalmış
hissetmelerini engellediğini ve erteleme olasılıklarının daha düşük olduğu anlamına geldiğini ortaya
koymuştur. Ayrıca bu araştırma, erkek okul müdürlerinin kadın müdürlere göre daha fazla görev odaklı
olduğunu gözlemlemiştir. Branş, eğitim, yer ve kıdem durumuna göre fark belirlenmemiştir.