Ekolojik temelli çocuk oyun alanlarının oluşturulması
Citation
Turgut, H., Yılmaz, S. (2010). Ekolojik temelli çocuk oyun alanlarının oluşturulması, III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongresi, 20-22 Mayıs 2010, ArtvinAbstract
Oyun; çocuğun psikomotor gelişim ve becerilerinin kazanılması, sosyal ve dil gelişimlerinin tamamlanması için en gerekli araçtır. Farklı gelişim dönemlerinde farklı oyunlar ve oyun araçları ile yapılan her aktivite çocuk gelişiminde önemli bir basamaktır. Yüzyıllardır her toplumda var olan oyun kültürü farklı mekan ve oyun araçları ile değişerek bir sonraki nesillere aktarılır. Günümüzde pek çok çevresel problemi beraberinde getiren hızlı kentleşme, oyun ve oyuncak kavramının da hızlı bir değişim ve çeşitlilik içerisine girilmesinde etken olmuştur. Büyük kentlerde dış mekan oyun alanlarının yokluğu veya ölçek olarak yetersizliği, oyun araçları tercihlerinin çocukların motor gelişimlerine göre değerlendirilmeyişi ve üretilen oyun araçlarının çocukların hayal güçlerini sınırlandırıcı yapıda olması, oyunla elde edilecek kazanımlara ulaşılmasını engellemektedir. Son yıllarda yapılan araştırmalar ile dış mekan oyun mekanlarının doğa bilincini oluşturmada önemli bir etken olduğu ortaya konulmuştur. Yapılan bu çalışma ile farklı yaş guruplarının algılama yetenekleri göz önünde bulundurularak bitki, böcek, su, kelebek, kuş gibi doğa öğelerinin çocuk gelişiminde oyun aracı olabilme potansiyelleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Play is the most essential tool for kids in respect to their psychomotor development and skill acquirement as well as completion of their social and linguistic development. Every activity done with various plays and play tools at different growing stages is an important step for kid’s development. Over the centuries, with different places and play tools, play culture of every society has been evolved and transferred to next generations. Nowadays, the rapid expanding of urbanization, responsible for many environmental problems, has also been a factor on the fast change and variation for play and toys. Lack of outdoor playgrounds or their areal inadequacy in large cities, evaluations that are not made towards kids’ psychomotor development when selecting play tools and producing play tools with limiting effects on kids’ imaginary are considered as obstacles for kids to reach the acquirements that might be gained from plays. Latest researches indicate that the outdoor playgrounds are important factors to build up nature awareness on kids. With this study, by considering the perception abilities of different age groups, play tool potentials of nature elements such as plant, insect, water, butterfly or bird on a child development were tried to be evaluated.