Dikili ağaç satışı uygulamasının yerel piyasadaki rekabete etkileri
Künye
Komut, O., Öztürk, A., Dikili Ağaç Satışı Uygulamasının Yerel Ekonomiler Üzerine Etkileri, II. Ulusal Akdeniz Orman ve Çevre Sempozyumu, 22-24 Ekim 2014, Isparta, Bildiriler Kitabı, 1068-1074.Özet
Ülkemizde, 1956 yılında çıkarılan ve halen yürürlükte olan 6831 sayılı Orman Kanunu gereğince, devlet ormanlarının devlet tarafından işletilmesi esas alınmıştır. Ancak, özellikle 1990’lı yıllarda küreselleşme süreci ile birlikte yaşanan bazı gelişmeler (serbest ticaret çalışmaları, Sovyetler Birliğinin dağılması vb.) sonucu ülkemize düşük fiyatlı ve yüksek miktarda orman ürünü girişine neden olmuştur. Bu gelişmelerle birlikte, orman ürünleri üretimi ve depolama sistemlerindeki maliyet artışlarının da etkisiyle, Orman Genel Müdürlüğü orman ürünleri piyasasındaki tekel olma özelliğini kaybetmiş, satışlarında durgunluk yaşamaya başlamış ve rekabet yeteneği azalmıştır. Sonuçta, 1996 yılından itibaren, maliyetleri azaltıcı, tüketici talep ve davranışlarını dikkate alan ve rekabet gücünü artırıcı alternatif bir pazarlama anlayışı olarak, dikili ağaç satışı uygulaması başlatılmıştır. Bu çalışmada, Giresun Orman İşletme Müdürlüğü örneği, dikili ağaç satışları ve açık artırmalı satışlar bağlamında ele alınarak, söz konusu uygulamanın yerel orman ürünleri piyasasında meydana getirdiği rekabet ve yerelleşme etkileri, genel olarak irdelenmeye çalışılmıştır. In our country, which is still in force in 1956 and issued in accordance with the Forest Act 6831, the state forests are considered to be state-run. Our country, however, especially in the 1990, the process of globalization along with experienced some improvements (free trade works, the Soviet Union's disintegration, etc.) led to entrance of forest product low-cost and high amount. However, effect on cost increases forest products production and storage systems, General Directorate of Forestry (OGM) lost its monopoly property. Additionally, sales has began to live the recession and decreased competition ability. Finally, since 1996 to reduce costs, and increase the competitiveness which takes into account consumer demand and behavior as an alternative marketing approach, stumpage sale started. In this study, Giresun Forest Management Directorate example, has taken into consideration sales stumpage and auction. The effects on decentralization and competition of local forest product markets of the application were examined